tirsdag den 25. august 2015

"Natteheksen Lilit og andre beretninger" af Primo Levi

"Primo Levi er et klogt og elskeligt menneske, hvis lidelseshistorie bliver den enestående fortælling om livsviljen, der springer som en naturkraft, når alt håb synes ude
Anne Chaplin Hansen, Jyllands-Posten 

4/5 stjerner

Bogens 157 sider indeholder 24 korte prosatekster delt op i to dele. Første del indeholder 12 beretninger om livet kz-lejren Auschwift, samt den lange hjemrejse gennem Østeuropa.  De resterende 12 er små essay som hovedsageligt omhandler forfatterlivet og dyrelivet. 

Jeg tør gerne indrømme at jeg var en smule nervøs for at dykke ned i de første 12 beretninger. Jeg havde ventet at blive mødt med brutal grusomhed, dette skuldes angiveligt at jeg ikke tidligere har læst noget af Primo Levi. Istedet for en dyster tone, indholdt beretningerne ofte små hjertevarmende fortællinger. Forstå mig ret, den lagde langtfra skjult på Auschwift forfærdelige forhold, men i mellem alle disse modbydeligheder dukker en menneskelighed op. 

Særlig beretningen om den  nyankommende ungarner Bandi rørte mig dybt(Kapitlet; En Disciple). Primo Levi forsøger at indvige Bandi i overlevelses strategierne i kz-lejren. Han fortæller hvordan det er nødvendigt at stjæle, lyve, skaffe illegal mad, gemme sine tanker, og undgå arbejde. Da Primo Levi viser hvordan man kan transpore 17 mursten istedet for de krævede 20 mursten adgangen, uden at det opdages undres Bandi blot. Han "ville ikke lyve; på det sted forventede man at vi arbejde hvorfor han gjorde det så godt han kunne " Fortællingen slutter med Bandi der overrækker  Primo Levi en radisse, hvorefter han med frygtsom stolhed siger; "Jeg har lært det. Den er til dig. Det er det første jeg har sjålet"

Blandt de 12 beretninger er der også et gensyn med tidligere personer fra Primo Levi's forfatterskab, bl.a. Lorenzen fra "Hvis dette er et menneske". Da han optrådte i denne bog var han stadig i live, hvilket gjorde det svært at beskrive ham korrekt, som Primo Levi selv siger "den der sætter sig for at forvandle et levende menneske til en fiktiv personhar bundne hænder. "

Den anden del indeholder som nævnt 12 velkomponerede essays, nogle bedre end andre. Særligt kært har jeg "Til en ung læser", "mit hjem" og "Om angsten for edderkopper". Ønsker man en fremtid som forfatter, eller blot bedre forståelse for disse, vil jeg klart også andbefale "Eks-kemiker", "Hvorfor skriver man?", "om at skrive dunkelt" og "skakspillerens irritabilitet". 
Det gode ved denne bog er nemlig at alle 24 beretninger kan læses uafhængigt - og i virkeligheden også bør gøres, så de enkle beretninger kan nå at bundfælde sig, inden man tager hul på en ny. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar