mandag den 21. september 2015

Litterære Links 3#


Jeg vil ligge ud med en god nyhed ; Eliten læser forsat bøger, ihvertfald hvis vi spørger Clement Kjærsgaard - og det er jo ikke dårligt at vide når man er bogelsker. Selvom kronikken hovedsageligt indeholder kommentarer til uddannelsessystemet, indeholder den også en klap på skulderen til os der læser i det hurtige senmoderne samfund. Læsningen giver os nemlig flere ting som de fleste ikke har i vor tids zapper-samfundet, det kunne f.eks. være en mindre overfladisk tilgang til tingene eller at læsning udvikler vores kultivere utålmodighed. Kronikken har ihvertfald sat tanker i gang hos mig omkring hvilke kompetencer læsning giver - og lur mig om der ikke godt kunne komme et fremtidig indlæg omkring det emne fra min hånd engang.

I den lidt mere lette end vil jeg gerne dele Pinterest opslagstavlen "Books that arent books". Titlen siger nærmest sig selv (;

Internettet er fyld med små skæve publikationer, og jeg tænkte at det ikke kunne skade at dele to af dem med jer:
  • For over 20 år siden holdt moralfilosof Harry Frankfurt et foredrag på Princeton university on Bullshit. Foredraget blev senere udgivet i et tidskrift, og har siden dag floreret på nettet. Det blev i 2006 oversat til dansk og udgivet i bogform, men det er dog stadig at finde på nettet. Bloggen K' bognoter har for nyligt lavet en anmeldelse af den, som kan læses her
  • Jeg faldt over bogen 101 things i learned in art school af Kit White i Louisiana's bog afdeling på grund af dens smukke ydre. Jeg var endda tæt å¨af købe den blot på grund af dette ydre, men besluttede mig at jeg først ville vide lidt mere om indholdet, da købet måske ellers blev lidt for overfladisk. Da jeg søgte nettet for mere fandt jeg hele bogen som pdf. Jeg har endnu ikke læst den, men hvis den er god, kan jeg helt sikkert tillade mig at købe den næste gang jeg er på Louisiana. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar