tirsdag den 10. november 2015

"Sammen og hver for sig" af Virginia Woolf

Jeg er nettop gået igang med at lytte til Virginia Woolfs novelle samling "Sammen og hver for sig" og jeg er ærligt talt målløst begejstret. Jeg har tidligere givet mig i kast med hendes roman "Orlando", som jeg mildest talt farrede vildt i flere gange end jeg har lyst til at indrømme. Derfor var det med en smule frygt i sindet jeg gav mig i kast med de 19 noveller. Jeg valgte at høre dem på lydbog, hovedsageligt fordi Virginia Wolf i sin skriveproces former sætninger ved at sige dem højt for sig selv på lange spadsereture. Derfor overrasker det mig ikke at bogen fungere så godt til oplæsning. En af de store ulemperne ved at høre en lydbog, er dog at jeg ikke for noteret de gode citater ned. Har kun indfanget denne smukke passage:

"Jeg trækker de tykke gardiner til side og søger efter det første skør på himlen der viser at livet trækker igennem. Og med kinden lænet mod ruden kan jeg forestille mig at jeg presser mig så hårdt det kan lade sig gøre mod tidens massive mut som evig og altid hævet og drager og lader friske pust af liv vælte ind over os. Lad mig nyde dette øjeblik inden det spreder sig over resten af verden. Lad mig smage det nyeste og det friskeste."

Hvis du ligesom mig gik uden om Virginia Wolf, fordi hendes forfatterskab kræver dybt koncentration og til tider er svært tilgængelig så går du glip af fantastiske tanker, og et ligeså fantastisk tekstlandskab. Det kan godt være Virginia Woolf kræver mere end de fleste forfattere, men tilgengæld giver hun mere tilbage. 


For et stykke tid siden faldt jeg over denne korte introduktions video til Virginia Woolf. Selvom den er temmelig overfladisk, er den helt sikker værd at spendere 10 min. på.  


Hvis du allerede har læst en del af Virginia Woolfs forfatterskab og har det kært, er "Sammen og hver for sig" et must. Mange af de såkaldte noveller er skitser og kommentare til større værker. Dette betyder at vi bl.a. møder Mrs. Dalloway i de mange noveller. God læse (-eller lytte) lyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar