tirsdag den 8. marts 2016

Ambitiøse Læseprojekter

 Sidste år læste jeg på må og få lidt over 150 bøger. De var ikke rigtig nogen struktur eller bevidste valg over hvilke bøger der blev læst, det snare lettere tilfældigt hvilken bog der lå nærmest på hylden.  Efter at have fulgt med i en del bogblogs er jeg blevet inspireret af andres mere målrettede måde at læse på. Særligt her i begyndelsen af det nye år, hvor det har vrimlt med blogindlæg for årets læsemål. Det har givet mig en lyst til at læse mere målrettet, istedet for lige at udskyde de bøger jeg drømmer af at have læst til imorgen. 
De første bøger der faldt mig i tankerne var dog hverken særlig litterære eller mulige at gennemføre på et enkelt år (eller ihvertfald ikke lige for mig)
Hvem har ikke haft lyst til at kunne blære sig med at have læst en af verdens mest solgte bøger nogensinde, nemlig Biblen. Det er ihvertfald et læseprojekt har jeg længe har haft i tankerne, så da jeg forleden faldt over en ny oværsættelse til hverdagsdansk, var der ikke tvivl om at den skulle med hjem. Jeg er så småt allerede gået igang med de godt og vel 1162 sider, og det er bestemt ikke kedeligt. Allerede på side 8 har jeg været igennem to skabelses beretigninger, syndehaldet, Kain og Abel, Noa og Arken og ikke mindst et utal af slægthistorier. Den har så hurtigt fortællertempo, at den får tankerne i retningen af tusinde og en nats eventyr. Min læsning har resulteret mange sjove små faktaer. Jeg bl.a. fortælle at at Noa var den første der plantede en vingård. 
Det er dog ikke kun de sjove små historier der intressere mig i Biblen. Biblen har en stor kulturel og historisk betydning, og den håber jeg at kunne komme i dybten med igennem min læsning. Og så er det fedt at have en anelse om hvad der står i den, når folk til tider referere til den i den offntlige debat. Specielt når det kommer til den barnlige dabat om hvad der står i Koranen vs. hvad der står i biblen. 
Jeg løbende komme med flere af mine såkaldte"ambitiøse" læseprojekter. 

  Har du har nogle ambitiøse læseprojekter? 
Er de igangværende, afsluttede, i drømmestadiet eller måske helt opgivede? 
 Og kunne du selv finde på at give dig i kast med Biblen?

4 kommentarer:

  1. Hej Marie! Jeg læser jævnligt i Bibelen, og gennem årene, hvis man lægger det sammen, har jeg nok stort set læst den hele. Men at læse den fra ende til anden er jo en kæmpe bedrift, som jeg kun kan tage hatten af for! Håber, du lykkes med det, uden at køre sur i det undervejs. Min erfaring er, at den ofte kræver lidt baggrundsviden for at forstå de forskellige tekster, der jo er virkelig gamle og fra en anden kultur. Men spændende og givende er det helt sikkert!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også et projekt jeg har sat flere år til. Netop fordi det der står i biblen også kræver meget tid, og ikke bare skal læses som enhver anden bog. Jeg ønsker også at suplere med sekundær læsning, netop fordi det jo er en så gammel bog. Har du nogle gode anbefalinger for bøger der er gode at læse, når man skal opnå en bedre forsståelse af biblen i forskellige tidsperioder?

      Slet
  2. Fedt! Jeg sad med selv samme tanke i sidste uge: At jeg ville læse Biblen. Netop fordi den jo gemmer på sindssyg mange sjove, spændende, vigtige og forunderlige historier. Jeg synes, det er fedt, at du er gået i gang. Jeg kan mærke, jeg skal gøre alvor af det og finde mig et eksemplar også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt at jeg ikke er den eneste der har det sådan. Mine venner og familie for store øjne, når de høre jeg er igang med at læse biblen. Det kunne de aldrig finde på at bruge deres tid på.
      Jeg vil dog anbefale at du overvejer at finder en udgave med lidt støre skrift type en min udgave - jeg er ihvertfald ved at blive træt af de små bogstaver. Siderne er også meget tynde og skrøbelige, men på den anden side er det svært at sidde at læse med en kæmpe mursten. Det er lidt af et dilemma.

      Slet