tirsdag den 1. marts 2016

Marie på bogjagt! Bogudsalg 2016

I den seneste tid har der været bogudsalg i Bog&Ide og Arnold Busk, og det er der tildels stadigvæk. Jeg synes selv jeg lavet en perlerække af gode køb, som jeg ikke kan ladevære med at dele med jer. 
"Sengelæsning for madelskere" indeholder korte tekste om gastromi og madtradition, og giver bl.a. svar på spørgsmål som om "Var det kineserne eller italierne der opfandt spaghettien" eller "Hvorfor troede man tidligere, at advikado hjælp på potensen?" Glæder mig til at blive kloge på verdens madkultur igennem den smukke bog. Et område jeg på nuværende tidspunkt ved alt for lidt om. Bogen købte jeg i anden ettappe af Bog&Ide´s bogudsalg, den del hvor resterende bøger bliver sat ned med 50%. Derfor fik jeg denne smukke bog for den nette sum af 25kr. Det kan man vist ikke klage over.
"Kunsten at være en opfindsom plage" stødte jeg også på i anden ettappe og slap derfor med den nette sum af 20kr. Første gang jeg så bogen troede jeg det var en meget tidstypisk bog der handle om innovation og nytænkning, men da jeg så nærmere på bogen så jeg den var skrevet i 1753 og i virkeligheden er en lille håndbog i hvordan man genere alt og alle - uden selv at stå for skud. Den skulle eftersigende være ret så humoristisk
Jeg har en litterær drøm om at jeg engang kommer til at læse Proust "På sporet af den tabte tid" og når den tid engang kommer, så har jeg den perfekte følgesvend ind i værket i denne bog. Det er jeg sikker på.Og så fik jeg den til sølle 15kr. Det går man vidst ikke galt i byen af.
 Jeg fandt "Katalogien en versroman" i en "rodekasse" til 10 kr. Den består af 33 digte skrevet i forskellige littærere versformer ordnet alfebetisk efter versformens navn.  I appedendisken findes naturligvis en liste med definationer på alle versformerne. Jeg synes det er et fantastisk skørt projekt Peeter Adolpsen og Ejner Nyhavn har kastet sig ud i og jeg glæder mig til at opleve det og blive lidt klogere op de der versforms-typer. 
Siden jeg har læst Susan Cain's fantastiske bog om introversion; RO, har jeg haft lyst til at lære om medfødte personlighedstræk. Derfor var jeg henrykt da jeg så denne bog, og så endda på udsalg! Det blev den eneste bog jeg købte i Bog&Ide i første udsalgsrunte, men den kostede alligevel kun 50 kr.

Jeg var også et hurtigt smut i Arnold Busk, hvor jeg fik købt disse tre skatte til 100kr. 
Jeg har i noget tid kigget langt efter "Fahrenheit 451"i diverse genbruger og antikvaiater, så der ingen tvivl om at den skulle med hjem. Hvem ønsker ikke at læse en velskrevet sciencefiktion om forfærdelige bogbrandinger?
"Into The Wild"  har jeg haft lyst til at læse lige siden eg så filmen. Også indeholder bogen som en lille bonus et fint citat stykke i begyndelsen af hvert kapitel. Det tror jeg virkelig jeg bliver en fan af.
"Især til de levende" havde jeg aldrig hørt om tidligere, ligeledes Simon Grotian, men synes at bogens forside var et kunsttykke i sig selv. Så den bog måtte jeg eje, særligt efter en hurtigt skimtning af et par sider, hvor stykker; "Jeg vil skrive verden renere/end luften under solen" satte sig fast

Så kom vi til vejs ende i dette maraton indlæg. 
Jeg er nyserig efter at høre om du også har været på bogudsalg? 
Og hvilke perler du fik slæbt med hjem til røverpris?
Og om du læst nogle af de bøger jeg har købt?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar