lørdag den 16. april 2016

"Persepolis- Min iranske baggrund" af Marjane Satrapi

"Hvis jeg dør nu, bliver jeg i det mindste matyr! Ha Ha Ha! Matyr-mormor!"

Jeg har aldrig før læst en graphic novel, og for at være ærlig, så troede jeg ikke det var en genre for mig. Dette havde jeg nok blvet ved med at tro, hvis jeg ikke var faldet over en "Persepolis"  i den lokale genbrugsbutik, hvor jeg blev fanget af bogen cover. Jeg havde ikke ført om bogen før, så instinktivt begyndte jeg at læse bagside teksten.  "humoristiske og gribende erindinger om sin opvækst i Iran under den iranske revolution i 1979"
Det lød helt sikkert som en bog for mig, så den røg med hjem.
Da jeg kommer hjem og får sat mig godt tilrette i min læsestol, opdager jeg at det ikke helt var den type bog jeg havde regnet - Det var en graphic novel.
Jeg besluttede at give bogen en chance - Det er jeg virkelig glad for at jeg gjorde. Bogen er både fuld af humor og tankevækkende på sammetid. Samtidig giver den et indblik i Irans historie, uden på nogen måde at virke belærende eller på nogen måde tung. Det er helt klart en bog jeg vil anbefale. Glæder mig allerede til at læse næste, og sidste bind.

Efter en kort google søgning opgavede jeg at Persepolis er lavet om til en tegneseriefilm.

1 kommentar:

  1. Åh, den lyder fantastisk. Jeg gad godt læse den. Snart.

    SvarSlet