tirsdag den 17. maj 2016

Hvilken bog startede din læseglæde?

Jeg har aldrig været fast inventar på skolebibloteket, faktisk så startede jeg rimlig sent med at læse for fornøjelsens skyld. Det er ikke mere end fire år siden jeg faldt over den bog der ændrede min tilgang til læsning. Inden jeg blev en habil læsehest havde jeg faktisk allerede en form for ideom mig selv som værende en læser. Set i bagspejlet er det lidt svær at sætte ord på den ide jeg præcist havde - jeg havde nok et romantiseret billede af mig siddene med en gammel og interlektuel klassisker. En romantisk ide som var opstået næsten uden at åbne en eneste bog - og hvis det en sjældent gang skete, så blev den ihvertfald ikke læst færdig. Dog var det denne romantiske ide der fik mig til at melde mig ind i skolens nyopstartede bogklub. Her kom vores lære med tre forslag til hvad vi kunne læse:
1.) Karan Blixen - Babettes Gæstebud
2.) Knut Hamsum - Sult
3.) Johannes V. Jensen - Kongens fald

Ambitiøs som jeg var besluttede jeg mig for at læse alle tre til næste gang. På trods af mit gåpå mod valgte jeg dog at starte med den tyndest bog - "Babettes Gæstebud". Med denne bog opleverede jeg  noget jeg aldrig havde før havde oplevet - bogen fangede mig, som en i bare pokker. Jeg rejste mig ikke fra jeg vendte den første side, til jeg vendte den sidste - men endnu bedre, selvom bogen var lagt væk, så blev den stadig i mine tanker. Af og til vender dens pointer og smukke historie stadig tilbage i mine tanker den dag i dag.
Bagefter efter gav jeg mig i kast med "Sult" - en bog der også efterlod mig håbeløs omkring min karriere som læser.Den gode statestik belv dog ødelagt af "Kongens fald". Jeg mistede hele tiden orinteringen i bogen, og endte med at opgive. Jeg har senere læst den til ende, men har dog ikke fundet en begejstring for den endnu (måske det kommer en dag - den fik vel ikke mærkatet som det 20. århundredes bedste roman for ingenting.)

 Babettes Gæstebud vil altid have en helt særlig plads i mit læser hjerte - det var den bog der var startskudet på lettere besættelse af bøgernes verden. Jeg står i evig gæld til Karen Blixen for at vise mig porten til denne forunderlige verden. 

Hvilken bog startede din læseglæde? Hvordan stødte du på bogen?
 Og hvor gammel var du?



1 kommentar:

  1. Det er virkelig svært at sige hvilken bog der satte det hele igang. Jeg har læst bøger af lyst, lige siden jeg lærte at læse, så jeg vil tro, at mine første bøger har været nogle temmelig tynde sager med lavt lix-tal, som jeg åbenbart synes var vildt gode, siden jeg fortsatte. Men det er sjovt at tænke tilbage på hvor det hele startede, men en anelse frustrerende når man faktisk ikke kan fortælle det. Det virker som om, at læselysten bare altid har været der.

    SvarSlet