tirsdag den 19. juli 2016

Ambitiøse læseprojekter - #2

Efter at have stiftet bekendskab med den Michael Böss bog "Det demente samfund"( her skal det lige noteres at jeg endnu ikke har fået læst hele bogen) begyndte dette ambitiøse læseprojekt at tage form. Bogen er et angreb på den  politiske og kulturelle historieløshed der hersker i vores funktionaistiske kultur, hvilket iflg. Böss er et tab - ikke bare for den enkelte, men for hele samfundet som helhed.

"Uden bevidsthed om fortiden ved vi ikke, hvad vi kommer af, og hvor vi er på vej hen. Det gælder for det enkelte menneske, og det gælder for samfundet."

Bogen fik mig til at indse hvor håbløst ikke eksisterende min egen historiske dannelse var. Jeg fik godt nok et imponerende 12 i A faget historie på gymnasiet, men det var rent spil for galleriet. Hvis jeg ikke skulle ende med at leve i mørket og fra hånden og munden - som Goethe så smukt kalder levevisen for dem der ikke kunne gøre regnskab for de sidste 3000 års historier, var det på tide at jeg fik gjort noget ved sagen.
Det er her det kæmpe 3 bindsværk "Tankens magt" kom i billedet. Det skulle eftersigende være det mest ambitiøse idehistoriske værk på dansk, hvilket er svært at betvivle. Bøgerne er nemlig skrevet af  hele 57 forskelige skandinaviske fagfolk og fylder hele 2.468 sider. Bindene er delt op i følgende ni epoker:  »Antikken, før 350« »Middelalderen 350 -1350« »Renæssancen 1350-1600« »Modernitetens fødsel 1600-1700« »Oplysningstiden 1700-1789« »Revolution og romantik 1789-1857« »Industrialismen og imperialismen 1857-1914« »Verdenskrigene 1914 -1973« »Information og globalisering 1973 og frem«

Værket er dog ikke bare struktureret efter disse tidsperioder, mens også efter syv videnskablige emner:»Teknologi«, »Naturvidenskab«, »Politik og Ret«, »Æstetik og Kunst«, »Menneske, Sprog og Samfund«, »Filosofi« og »Religion og Teologi«.
Sidst nævnte vil sandsynligvis blive en stor hjælp for mig i et andet ambitiøst læseprojekt, nemlig at tykke mig hele vejen igennem Biblen, hvilket du kan læse om her.
Det var noget af en kamp at slæbe de fem kilo tunge bøger hjem til
 mit kollegieværelse, hvor de straks fik æres pladsen.  Og der står den endnu - ulæste. 
Men forhåbentlig vil dette langsomt ændre sig i den kommende fremtid. 
Du kan læse mere om værket og købe det her.

4 kommentarer:

  1. Hvor er det dog en fantastisk ide! Jeg tror bestemt, denne mand har fat i noget. Vi bliver (nu generaliserer jeg bare lige lidt ;) ) i større grad mere og mere slappe, vi regner nok i lidt for høj grad med, at tingene kommer til os udefra, og glemmer at vi har et medansvar for vores egen læring (og ikke mindst dannelse.) Jeg synes, det er et beundringsværdigt projekt, du har sat i gang :) God læselyst!

    SvarSlet
  2. Jeg har læst uddrag fra Tankens Magt i forbindelse med mit studie, og det er fantastisk at dykke ned i! Du har massevis af gode timer foran dig. :)

    SvarSlet
  3. Sikke et ambitiøst projekt - jeg er vild med det!

    SvarSlet
  4. Hold da op! Det lyder vildt interessant. Held og lykke med projektet :)

    SvarSlet