tirsdag den 16. august 2016

Den udødelige Historie af Karin Blixen

"Jeg holder ikke af opspind, jeg holder ikke af profetier. Det er forrykt og uanstændigt at give sig af med uvirkelige ting. Jeg holder mig til virkeligheden. Jeg skal sørge for at forvandle dette stykke opspind til virkelighed"
4/5 stjerne
"Hvis man skal sidde i mørke, er det bedst at sidde i sit eget mørke"

I "Den udødelige historie møder vi den ældre herre Mr. Clay, hvis eneste lidenskab er penge og dem har han sandelig også fået samlet sig en del af.  Med tiden er han dog blevet så syg af gigt at han ikke længere kan sove om natten for smerte. For at gøre tiden kortere har han ansat en ung man til at læse gamle regnskaber igennem. Snart slipper de op og de begynder forfra igen. Efter dette er sket et par gange efterspørger Mr. Clay en anden type bøger og beretninger, der ikke handler om køb og salg, men om noget andet. Her støder den Mr. Clay på  fiktion og den opdigtede historier. Noget der ikke passer til hans realistiske og lidt kolde tilgang til verden.  Han forsøger derfor at udryde historien ved at lade den ske i virkeligheden. Et ganske spændende projekt vi for lov at følge. Paradoksal nok skabes der en ny historie. Dette er en mere kompleks og fantastisk historie, nemlig Karen Blixen historie. En historie jeg kun kan anbefale at læse. Og så fylder den kun sølle 122 sider. 

Historien er oprindelig en del af Blixens novelle samlingen skæbne anekdoter, men man forstår udmærket godt hvorfor Gyldendahl har valgt at trykke den alene i deres billigbogs-serie. Fortællingen er nemlig så stræk at den uden problemer kan stå alene - måske endda så stærk at den fortjener det.

"Thi han bevægede sig i nat i en verden, 
som var skabt efter hans egen vilje og på hans ord"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar