torsdag den 15. september 2016

Literære Links #5


Jeg har gjort mig en helt fantastisk opdagelse i dag. En opdagelse jeg bliver nød til at dele med jer. Gyldendal har lavet et helt fantastisk lyrik projekt kaldet Lyrikporten. Her kan man finde små finurlige filmfrekvenser hvor 28 nulevende danske digtere læser et par af deres mest merkante digte op. Siden indeholder ældre kendinger som Søren Ulrik Thomsen og Henrik Nordbrandt, men også nyere skud på stammen, som Casper Eric og Olga Ravn. Samlet set giver den et virkeligt godt indblik i den danske lyrikscene, og er et fantastisk sted at gå på opdagelse efter nye lyriske bekendtskaber. 


Jeg er helt vild med projektet, da lyrik efter min mening for ekstra dimensioner af at blive oplæst. Her spiller tonelejet, betoning og rytme ind i ens opfattelse af digtet. Tit for jeg nye associationer af at opleve et tidligere kendt digt blive oplæst. Det kan være med til at genere en ny og måske dybere opfattelse af digtet.  Kan kun være enig med folkene bag projektet; lyrik skal høres!

Udover at læse et par digte op, svare hver digter på følgende to spørgsmål; "Hvorfor digter du?`og "Hvad kan få dig i gang med at skrive digte?". Hvilket giver en helt særlig indsigt både i mennesket bag digtene og selve processen i digtskrivning. Kan varmt anbefale at i kigger forbi denne hjemmeside. I kan finde den her.

Og som en lille bonus, så er filmfrekvenserne instrueret af ingen ringere end Jørgen Leth.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar