lørdag den 29. oktober 2016

Brinkmann, Knausgård og læsefest! - LiteræreLinks #6

Det er efterhånden ved at være lidt tid siden jeg har lavet denne her form for indlæg, men nu er jeg igen klar med træ lærke sprøde literaturlinks til jer. Håber i kan bruge dem til noget.


DR har fornyligt sendt en dokumentar om Knausgård i perioden efter det sidste bind af Min Kamp blev udgivet. Dokumentaren giver et indblik i hvilke følelser han sidder tilbage med efter at have skrevet i 3500 siders udleverende beretning om hans liv, samt hvilke reaktioner han har mødt fra omverden. Uden at løfte sløret alt for meget kan jeg godt afsløre at han ikke ihvertfald ikke sidder og godter sig over sin egen succes. Dokumentaren er fortalt i et lidt for langsomt tempo efter min smag. Der er en masse stemningsbilleder, som ikke altid nødvendigvis tilføjer noget til historien om Knausgård - men generelt er dokumentaren efter min mening rigtig god til at formidle en stemning af tomhed, som jeg også føler Knausgård giver udtryk for. Dokumentaren kan ses på DR's hjemmeside(her) indtil d. 25 november 2016



Den næste link handler om politikens boghals helt fantastiske anti-sociale sociale tiltag. De afholder nemlig Silent Reading Party. Konceptet er simpelt. De samler en masse læseglade mennesker og servere billig stærk alkohol. Hele festen foregår i stilhed. Jeg synes det lyder som et smader sjovt tiltag. Desvære er der dog lidt for langt fra Esbjerg til København, så jeg må nok hellere sidde over denne gang - men jeg vil super gerne høre om det hvis nogen tager der hen eller har prøvet noget lignende. Arrangementet afholdes på næste torsdag(3.november) og du kan læse mere om det på facebook siden her. Den eneste nitte ved arengementet er at det kun vare to timer, så vil anbefalet man medregner det i valg af bog. Det går jo ikke at man skal soppe læsningen midt i klimaks.

Det sidste link er måske en lille smule for sent at dele med jer  - da i nok allerede har opdaget det selv. Sidste år vand Svend Brinkman formidlingsprisen, Rosenkjærprisen. Som modtager af denne pris forpligter man sig til at lave en podcastserie for P1 og efter langtids ventetid er Brinkmanns podcast serie endelig kommet ud. Du tænker nok at dette  som sådan det ikke har så meget med bøger og litteratur at gøre, men det har det faktisk. Foredragene er bundet op på de ti ståsteder der præsenteres i Svend Brinksmanns nye bog "Ståsteder". I serien behandles 6 af de i alt 10 ståsteder der er i bogen. Og ikke nok med dette, så behandles nogle af ståstederne i samtale med forfattere. Svend Brinkman samtaler bl.a. om døden med Josefine Klougat og kærligheden med Suzanne Brøgger. Alle 6 afsnit kan høres her.


2 kommentarer:

  1. Åh, den der læsefest er muligvis noget af det mest geniale nogensinde. *Håber* jeg får tid til at svinge forbi!

    SvarSlet
  2. Nu har jeg endelig fundet tiden til at se Knausgård-dokumentaren. Jeg synes, den var så god! Det er sjældent, man ser en voksen mand græde, men på en måde, overrasker det mig ikke, at Knausgård tør gøre det for åben skærm..
    Tusind tak for anbefalingen!

    SvarSlet