onsdag den 16. november 2016

Bogforum fredag - Søren Ulrik Thomsen, Olga Ravn og Anja C. Andersen

Det var med sommerfugle i navn og et spækket program i rysækken jeg drog mod bogforums første dag. Allerede efter de første minutter kunne jeg mærke genkendelsens glæde. Jeg kunne genkende mange af de forskellige standes placeringer, og mindes sidste års gode oplevelser og bogkøb. Jeg kunne også genkende den spændte og forventningsglade stemning der lagde sig mellem alle deltagerne, der hver især havde deres at se frem til.

Det første jeg personligt selv så fremtil var Søren Ulrik Thomsen, som var kommet for at fortælle om  hans erindingsbog "En hårnål glemt inde bag panelet". Bogens titel spiller på tanken omkring en kvinde der har levet i lejlighed, hvor det eneste der nu er tilbage fra hendes tilstedeværelse er en hårnål, der er klemt inde bag panelet. På sin hvis er det både en sød tanke, men også i den grad en  meget skræmmende tanke. Bogen består af 1000 små tekster der filosofere over hans liv og erindringen. I bogen bliver der ristet runer for nogle eksistenser, som ellers meget snart ville være fuldstændig glemt. 


Herefter hørte jeg Leif Davidson i samtale med Anne-Catrine Riebnitzsky om Ernest Hemingway Her fandt jeg bl.a. ud af at Leif Davidsen er kæmpe Hemingway fan, og ikke nok med at han har læst storset alt hvad han har skrevet, så har han også fastsat sig det mål at drikke en øl på alle de bare Hemingway har været på. Ret ambitiøst, men han skulle eftersigende være nået ret langt


Det næste punkt på dagsordnen var et foredrag med den danske astronom Anja C. Andersen, som er en hamrende god formidler (hvilket hun også har modtaget Rosenkjærprisen. Det skulle være muligt at finde hendes foredrag fra dette her). Hun kom ind på alt fra kolidering af sorte huller til vilde selfier taget af robotter. (Marsbilen curiosyty tog 60 billeder fra forskellige vinkler, for at skabe der "perfekte selfie") Et tankevækkende citat jeg tog med mig hjem fra foredraget var at "Kigger vi ud i rummet kan vi se tilbage i tiden"(et lille hint hvis du ikke helt forstår det: tænk på lysets hastighed)Kan varmt anbefale at høre et foredrag med hende, hvis man får muligheden for dette. Hun er aktuel med "En lille bog om universet

Jeg sluttede dagen af med Olga Ravns oplæsning af hendes nyeste digtsamling
 "Den hvide rose" Alt i alt var det en super dag, med mange gode oplevelser.

Var du på Bogforum fredag? Hvad oplevede du?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar