tirsdag den 22. november 2016

Bogforum lørdag - Linn Ullmann, Sofie Oksanen og Partrick Ness



Lørdag var den dag jeg havde absolut aller travlest, men dermed også den dag hvor jeg fik oplevet absolut aller mest. Derfor vil jeg gerne advare om at dether nok bliver lidt af et maraton indlæg.  Blev selv helt overrasket over hvormeget det er muligt at nå på en dag.  

Jeg startede dagen med Lyrik-morgen, hvor jeg hørte om Pia Tafdrup læse op af hendes nye digtsamling Lugten af sne. Digtsamlingen er en del af en serie på fem digtsamlinger, en til hver sans. En tiltrængt ide i en digitaliseret verden, hvor vi sanser mindre og mindre direkte igennem vores egne sanser.  Bagefter læste Sofie Diemer og Pejk Malinovski op, to digtere jeg ikke kendte på forhånd, men som jeg helt sikkert har lyst til at læse mere af! 


Efter dette blev jeg ved tranescenerne, hvor jeg både nåede at opleve Erlende Loe (aktuel med Enden på verden som vi kender den)og Iben Mondrup (aktuel med Karens Minde) Jeg havde næsten slået permanent lejer ved tranescenerne, da jeg også hørte Patrick Ness her. Jeg tror han var en af dem, de fleste bogbloggere glædede sig aller mest til, og han var bestemt ikke skuffende.  Han var inspirerende og kom med mange guldkorn, bla denne smukke metafor for personlig: Man er som et træ, der kommer et nyt lag på hver år, men man er stadig det samme træ. Dertil kom han også med et godt råd hvis man ønsker at forandre verden - nemlig at opføre sig som om den allerede var forandret. 

Efter Ness var det tid til en af dagens store højdepunkter for mig, nemlig Linn Ullmann. Jeg har læst hendes nyeste bog de urolige og var fuldstændig blæst væk. Den var både klogt og smukt skrevet. Heppe helt klart på hende da Nordisk råds litteraturpris skulle uddeles. Det var spændende at høre om bogens tilblivelsesporces. Hvordan den opstod af tanker om hvad vi husker, hvad sker der med de minder vi glemmer og når vi ikke husker det samme. Bogen handler i høj grad også om tid, både de forskellige måder vi opfatte tid på og tiden som relation. Det var også sjovt at få med at bogen måske kunne havde kommet til at hedde ommelet eller eldorado. 



Dagens næste højdepunkt var Sofie Oksanen, som rent faktisk vandt Nordisk råds literaturpris tilbage i 2010. Hun er aktuel med romanen Norma, som adskiller sig fra hendes tidligere virke ved ikke at være en historisk roman. Vi kom vidt omkring i de små 20 minutter interviewet varede.  Her kom vi bl.a ind på hvordan historien i sig selv bliver en karakter når man skriver historik, hvordan hendes læseskare var blevet større med den nye genre og hvorfor det er vigtige at vi ikke bare har forfattere, men at vi også har kvindelige forfattere.  Vi kom også kort ind på dobbeltheden i at hun stiller sig kritisk overfor skønheds- og hårindustrien, samtidig med at hendes fremtræden og hår spiller så stor en rolle for hendes eget "brand" som forfatter.

Derudover oplevede jeg Anja C. Andersen og Johan Olsen snakkede om universet, hvor de kom ind på fra ynglings galakser og aminosyre til hvordan vi kun har testet fysikkens grænser ud til Pluto. Jeg fik også hørt Leonora Chrisitna skov fortælle om bogforsider, samt Josefine Klougart om tilblivelses processen af hendes nyeste bog Forest

Var du også på bogforum lørdag? Hvad oplevede du?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar