torsdag den 24. november 2016

Det enkelte liv af Frank Erichsen

4/5 stjerner   Bogen kan købes  her
Antal sider: 201   Forlag: Gyldendal
Undertitel: skridt på vejen mod selvforsyning

Min familie har siddet klinet til fjernsynskærmen ved stortset hver udsendelse der er blevet sendt at Bonderøven siden dets begyndelsen tilbage i 2008. Jeg selv derimod har været af den holdning at der måtte være mere fornuftige ting at tage sig til end at se TV - i alt sin almindelighed. Derfor har ikke tidligere været ramt af Bonderøven-feber.  Derfor kom det måske også lidt som et lyn fra en skyklar himmel at jeg pludselig havde set fire sæsoner af Bonderøven på lidt over en uge.  Efter at have læst bogen Walden og Den store flygt(anmeldelse her) , var jeg blevet forelsket i selvforsyning og tanken om det enkle liv. Så det var kun naturligt jeg ville ende med at falde over bonderøven på et tidspunkt.  Men som den bognørd jeg er var det selvfølgelig ikke nok at se fjernsyn, jeg skulle da også læse bogen. Det er da klart!
Selve bogen er delt op i  6 kapitler, der hver især varetager et delelement inden for selvforsyning.  På denne måde kommer bogen rundt om emnerne æbler, bønner, drivhus, gæs, økser og hø. På sin hvis er det en fin afgrænsning, på den anden side får man blod på tanden og lyst til at høre om endnu flere emner. - Så er det godt at Frank E har lavet en to er følger op, med navnet "Det enkle liv - flere skridt på vejen mod selvforsyning"

"en enkel tilværelse er ikke et skridt tilbage, men derimod et stort skridt frem mod noget meget mere bæredygtigt"

Bogen er smækfuldt med inspiration, særligt for en læser som mig, der ikke har været i berøring med hverken køkkenhave eller andre former for selvforsyning. (Hvordan bogen er for den lidt mere garvede, kan jeg ikke vurdere) Jeg fik lært om podning af æbler, forskellen på hø og halm, at man rent faktisk kan være selvforsynende med dynefyld (og meget meget mere.) All bogens lærdom er formidlet i en personlig tone og ofte krydret med små søde historier, som fx om dengang hans søn fik at vide han ikke måtte plukke flere agurker, men var så vild med dem at han ikke kunne lade dem være - han besluttede sig derfor spise dem direkte fra planten.  Bogen virker på ingen måde belærende og man kan mærke entuasmen og lysten som driver værket hele vejen igennem bogen.  Layout er vild godt, hvilket gør at bogen er lettilgængelig, overkuelig og lækker at læse. Den er også smækfyldt med idylliske billeder fra Kastanjegården.  Det er faktisk som at sidde med et afsnit af Bonderøven i bogformat. Jeg vil helt klart anbefale denne bog hvis du er fan af Bonderøven, eller nye i selvforsyningsverden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar