tirsdag den 15. november 2016

Når mennekset undre sig: vestlige tanker igennem 2500 år

Bogen er en antologi der basere sig på 37 radioudsendelser sendt i perioden 1994-95. 
Jeg købte bog i mit lokal antikvaiat, fordi jeg ikke kunne stå for den Magritt inspirerede forside, og fordi jeg da jeg var yngre var meget betaget af DR's nuværende filosofi-radioprogram; Eksistens. 
3/5 stjerner.

Selvom bogen er skrevet af 33 forskellige bidragsudøver holdes der en fin sammenhæng i måden der bliver formidlet på, hvilket trækker op i helhedsindtrykket af bogen. Nogle af kapitlerne er selvfølgelig bedre end andre - det kan nok ikke undgås. Min holdning til de forskellige kapitler blev do stærkt farvet af mit forhåndsviden til emnet. Hvis jeg kendte emnet godt tænkte jeg ofte "hvorfor har de ikke det her med?" og svaret lå lige til højrebenet - fordi 576 sider ikke er nok plads til at gengive 2500års tankevirksomhed.  Kendte jeg derimod ikke området så godt, blev jeg let begejstret for min nye viden på området. Jeg synes særligt det var sjovt at dykke ned i middelalderens mytiske og underlige tankeunivers, der ligger så fjernt fra det vi har i dag.
Desværre sættes der efter min mening for meget plads af til at sætte læseren ind i filosoffernes livsforløb, hvilket for mit vedkommende er en smule ærgerligt - da det er deres tanker og ideer jeg er interesseret i. Bogen skal dog roses for at den  (i de fleste tilfælde) formål at formidle filosofihistorien på en let tilgængelig måde. Desvære formår den ikke at trække paraleller til vores verden idag, hvilket jeg godt kunne mangle. Grunden til den ender på 3 stjerner er at den er velskrevet, men efter en uges tid var der desvære ikke meget af bogens indhold der rumstere i mit hoved. Det har hverken sat sig fast, eller givet andledning til de store refleksioner. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar