fredag den 18. november 2016

"Verden udenfor" af Jorge Franco

3,5/5 stjerner
Forlag:Turbine    Antal sider: 292    
 Orginal titel: El mundo de afuera
(Anmeldereksemplar)
Jorge France skulle efter hvad jeg har læst mig frem til være en af de vigtigste nulevende forfattere i Columbia. Han har vundet den prestigefulde pris Alfaguara Prize i 2014, der gives til spanskssproget litteratur, og blevet rost af giganter som Gabriel Garcia Márquez (forfatter til "100 års ensomhed" og "Kærlighed i koleraens tid") Han har sågar udtalt om Franco "Dette er en af de colombianske forfattere, som jeg gerne vil give faklen videre til"  Det er vist det man kalder store ord fra en stor mand. Så begejstringen var stor da bogen helt uventet landede i min postkasse.

Jeg har længe ønsket mig at give mig i kast med litteratur fra andre verdenshjørner end USA og Europa, hvorfra stort set alle de bøger jeg læser stammerfra. Så bogen kom belejligt til en der havde et ønske om at udvide sin geografiske læsehorisont. Dertil har Jorge Fronco ikke tidligere været oversat til dansk, hvilket på sin måde gjorde det endnu mere spændende at give sig i kast med bogen.

"Betragt ikke afstanden som fravær, tag den som en prøve, der kan styrke de favntag , vi ikke kan give hinanden, som det rum, vi behøver for at bringe rygterne til tavshed"

Bogen benytter sig meget af kontrasten mellem den verdensfjene fantasi virkelighed der udspiller sig på et slot med karakteren Isolde som omdrejningspunkt versus den mere barske virkelighed der har omdrejningspunkt omkring en gruppe af kidnappere. I bogen formår Franco at kombinere råheden med fantasi, som langsomt bliver filtret mere og mere ind i hinanden i takt med at historien skrider fremad. Dette passer sammen med den kronologiske opbygning, der zigzagger mellem fortid og nutid, der gør at vi som læser langsomt forstår mere og mere af det store billede. Bogen er god til at spille på suspense, og man kan aldrig rigtig forudse hvad der kommer til at ske, eller hvor meget der bliver afsløret i sidste ende om karakterene, som man får en fornemmelse af bære på en række hemligheder.  Der er noget magisk og mystisk over stemningen hele vejen igennem.

"Abe, husk, at løgne er for altid"

Titlen referer til verden udenfor slottet som Isolde længes efter, men som hendes far(den kidnappede) Don Diego forsøger at undslippe. Bogen går under betegnelsen samfundslitteratur, en genre jeg ikke er stærk i, men som jeg tror denne bog tager et nyt og kreativt twist på.

"Jeg spørger dem hvorfor skal vi bekymre os om en krig som ikke er vores, og min far siger, at alle krige i verden er vores"



Bogen mangler dog efter mening et forord eller efterskrift, der kan hjælpe læseren lidt på vej med at sætte historien i en kulturel og historisk kontekst. Jeg synes det havde været rart at vide at bogen var baseret på en faktisk kidnapning af Diego Echavarría Masses i 1971, og slotte rent faktisk eksistere - uden at skulle google det. Dertil kunne jeg også mangle en reference liste, til mange af de begivenheder og kunstere der henvises til, for hvem var Gonzalo Arango og  Juli Florez fx, hvilken betydning havde de i Columbia og hvorfor nævnes de i bogen? Eller hvor stammer alle de smukke lyrik fraser der står med skråskrift fra? Hvilket leder mig lidt på afspor, til en anden fantastisk ting ved bogen, nemlig karakterenes flertydighed. Vi møder bl.a. kidnappernes barske leder som er citere smukke digte og er håbløst forelsket i den "uskyldige" Isolde. Denne flertydighed ses også i hele banden af kidnapper som er barske, men samtidig også komisk talentløse og hjælpeløse. Talentløsheden får mig til at tænke på kidnapperne fra filmen "Kidnapping mr. Heineken" (Som en lille bonus info er bogen også skrevet ret filmisk.)

"Noget i mig forgår hver eneste dag, timen der undflyr mig, slå mig til jorden"
Eksempel på et citeret digtstykke.

Det føltes som om bogen indeholder noget, som bare ikke vil åbne sig helt for mig. Det var som om jeg mangler nogle brikker, som måske et forord/efterskrift kunne have hjulpet mig med. Selvom jeg er klar over at forfatteren ikke ønsker vi sidder afklaret tilbage. Men genremæssigt og stilistisk kunne jeg godt tænke mig at blive holdt lidt mere i hånden som læser. Jeg er ikke i tvivl om at en referenceliste og et kompetent forord/efterord kunne have trukket bogen op på 4 stjerner.  Jeg synes dog alt i alt at bogen var god læsning, jeg læste den endda færdig på to dage, hvilket ikke sker så ofte - men når dette er sagt blev jeg ikke blæst væk af imponering. Måske fordi jeg synes der manglede nået. På den anden side, er der også noget godt ved at læse en bog, som ikke er blevet helt færdig ved med første læsning, men som måske kommer til at vokse i fremtiden.

 Bogen kan købes her



Ingen kommentarer:

Send en kommentar