søndag den 25. december 2016

Det litterære apotek af Nina George

5/5 stjerner
Antal sider: 395  Forlag: Bazar
Original titel: Das Lavendelzimmer
Anmeldereksemplar - Bogen kan købes her
Allerede første gang jeg hørte om denne bog viste jeg at det jeg måtte eje.  Bogen handler om Jean Perdu der hele sit liv har haft en flydendeboghandel i en båd i Paris.  Herfra sælger han bøger, men ikke til hvem som helst. Bøger er nemlig kraftfulde og skal medicineres med omhu. Dette har Jean Perdu en helt enestående evne til. Han kan se på folk hvilke bøger de trænger til og bør læse

"En bog er både læge og medecin. Den stiller diagnosen og udføre en form for terapi"

Jean Perdu kan dog ikke medicinere sig selv igennem bøgerne, selv om han har et brændende behov for det. Han bærer nemlig rundt på et uafsluttet kapitel i hans liv på 21 år. I bogen rivers der op i denne fortid, og Jean Perdu letter ankeret fra hans flydendeboghandel og drager ud i noget af et eventyr

Bogen er helt igennem fantastisk og uden tvivl en af de bedste bøger jeg har læst i år. Det er sjældent jeg laver så mange understregninger i en bog, men "Det litterære apotek" er spækket med gode citater, ikke bare om bøger, men om alt hvad livet indeholder.  Samtidig har bogen en helt fantastisk stemning. Den er fyldt med hjertevarme og humor men alligevel formår den også at tage fat i nogle emner som gør en smule ondt.  

"Jeg tror, jeg lærte alle følelser fra bøger. Der elskede og grinede jeg og forstod mere end i den virkelige verden."

Sidst i bogen er der en sektion med opskrifter fra bogen og et indeks over bogtitler, og hvordan de kan medecineres. Dette giver bogen ekstra dimension og jeg er helt pjattet med særligt sidstnævnte. 
Bogen er en hyldest til bøgernes kraft og deres forunderlige verden, men samtidig har den også for øje at bøger ikke kan alt. Nogle ting bliver man nød til selv at tage hånd om. 


"Bøger kan meget, men ikke alt. De vigtigste ting må man gøre selv. Dem kan man ikke læse sig til. Min bog er noget, jeg skal...opleve


2 kommentarer:

  1. Hvor lyder den bare hyggelig :) kunne være man skulle læse den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg helt klart anbefale, men har dog erfaret igennem forskellige anmeldelser at det er meget et enten eller om man syntes om bogen. Enten er den helt fantastisk, eller helt forfærdelig. Hvis du giver dig i kast med den, skal du nok være indstillet på at boghandlen langsomt træder i baggrunden, mens bogen forvandler sig mere til en slags road-trip genre. Men bøgernes verden forsvinder aldrig helt fra handlingen :D

      Slet