torsdag den 1. december 2016

"Ståsteder" af Svend Brinkman

5/5 stjerner
Antal sider: 199  Forlag: Gyldendal  
Bogen kan købes her

Oprindelig havde jeg bestilt bogen på biblioteket, men eftersom jeg endte som nr. 32 i køen, måtte jeg indse at det kunne jeg nok ikke helt vente på - derfor valgte jeg at gå ud og investere i bogen og det har jeg bestemt ikke fortrudt! Bogen er alle pengene værd, hvis ikke mere. Den gør filosofi relevant og lettilgengæligt.

"(...)læse de korte kapitleer som eksistentiel drys, der forhåbentlig kan inspirere til refleksion over livets indhold og mening i vores moderne tider"

Strukturnæssigt er bogen bygget op 10 kapitler, der hver varetager et ståsted. (fx frihed, værdigheden, sandheden osv.) Hver af kapitlerne ligger ud med et citat af en filosof, som kapitlet tager udgangspunkt i. Vi kommer herigennem forbi filosofferne Aristotels, Montaigne, Camus, Arendt Kierkegaard, Nietzeche, Kant, Løgstrup, Derrida og Murdoch - og der sniger sig enda et par ekstra ind i selve kapitlerne. Så hvis man ikke er filosofi interesseret kan det godt blive en lidt lang bog. Jeg synes dog man skal forsøge sig at give sig i kast med bogen alligevel, nettop fordi den er så velskrevet og enkel - og vigtigst af alt, formår at gøre filosofien relevant.

Bogen er en kritik af den instrumentalisering der foregår af en række almen menneskelige forhold.  Der er opstået en generel forvirring mellem mål og middel i det senmoderne samfund, hvor det der bør opfattes som et middel ofte bliver til et mål, mens målet bliver til et middel.  Et eksempel på dette kunne fx være Trump, der gør magt til et mål i sig selv- mens magt i virkeligheden bør være et middel til at opnå positive forandringer. Eller når gode gerninger gøres til et middel for at opnå en god selvføelse, når den gode gerning i virkeligheden bør være målet i sig selv. Alle de 10 ståsteder har i en eller anden grad lidt under dette, hvilket Brinkman i sin bog forsøger at belyse. (Hvis det virker en smule rodet og forvirende, så læs bogen, det vil stå klokke klart for dig - Brinkman forklare nemlig dette til perfektion.)  Konsekvensen af denne instrumentalisering føre til en form for tomhed og mangel på mening i tilværelsen.

Bogen flyder over med referencer til bøger, film og filosoffer, og ikke på den der kedelige måde - men snare på den der vildt inspirerende måde, hvor man ikke kan lade være med at hive sin notesbog frem, for at notere ned til næste gang man skal på bibloteket.  Min TBR-liste er ihvertfald vokset af at læse bogen. Jeg er bl.a. blevet inspireret til at læse Henrik Stangerups "Manden der ville være skyldig" Og Samuel Becketts "Mens vi venter på Godot"

Det eneste lille kritikpunkt jeg har til bogen er at titlen "Stå steder" måske er en smule misvisende. I virkeligheden er der nærmere tale om ti eksistentialer. (Grundlæggende strukture vi alle bliver nød til at forholde sig til) Døden er fx ikke som sådan et ståsted man kan ståfast på. Men dette er jo en bagetel, for indholdet er virkelig godt - så på den måde føler man sig ikke snydt. Og jeg kan sagtens forstå Brinkmans valg, da "Ståsteder" virkelig er en bestseller titel så det basker.  Og den redes måske en smule på undertitlen "-10 gamle ideer til en ny verden"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar