mandag den 2. januar 2017

Bogmål for 2017

Da jeg gik ind i 2016 var det uden nogen former for boglige ambitioner. Jeg ville læse lige hvad jeg havde lyst til, lige når jeg havde lyst til det - det var der ingen planer og nytårsforsætter der skulle påvirke. Og dog.  Jeg havde faktisk et lille forsæt, som jeg ville dunke mig selv alt for meget i hovedet med. Jeg ønskede nemlig at læse færre bøger. Året forinden havde jeg ihvertfald læst minimum  147 bøger. Det vil sige at jeg færdiggjorde en bog gennemsnitlig på to en halv dag. Det synes jeg var for hurtigt, og gav alt for lidt fordybelse til den enkle bog. På den anden side ville jeg selvfølgelig heller ikke tvinge mig selv ud i et læse stop.  Derfor gik jeg ikke benhårdt efter min nytårsforsæt for 2016, men så det mere som en slags rettesnor. Det endte med at jeg fik læst 109 bøger i 2016, så målet blev nået, selvom der ikke er en overbevisendened sejr. Det er stadig i bog hver 3,4 dag.
Jeg har dog planlagt at gå lidt mere ambitiøs ind i 2017. Jeg har både samlet en række nytårsforsæt for min læsning, men også for min blog.

Læsning:

Genlæse minimum 5 bøger - Hvis jeg skal være helt ærligt har jeg endnu ikke haft oplevelsen af at genlæse en bog. Der har altid været ny, ukendt og spændende bog der stod i vejen, men det skal der laves om på  i år. Jeg har allerede et par bøger i tankerne for dette forsæt. Jeg vil virkelig gerne genlæse "Barbettes Gæstebud" - som startede min læseglæde, "Niels Lyhne" -som jeg overskede mig selv med at være helt vild med selvom det var en gammel dansk klassiker, "Faldet"- som jeg næsten allerede har glemt, selvom det er en smule pinlig at indrømme, "Forførensdagbog" - som slog benene væk under mig i 2g, fordi  jeg følte jeg virkelig kunne relatere til den(det har nok ændret sig en smule)"Steppeulven", som jeg læste alt for hurtigt. Så hurtigt at jeg næsten ikke kan tillade at sige jeg læste den, "Alle mennesker er dødelige" - som har været min yndlingsbog siden jeg læste den for fem år siden. Det kunne være spændende at se om det hænger ved efter en genlæsning. - Og ja, nu er jeg allerede over de fem, så det bliver vist intet problem at komme igennem. Der er ihvertfald masse af gode læseoplevelser at tag af.

Læse en bog fra min reol anno 2016 hver måned- Planen med dette er selvfølgelig at begynde at komme min enorme stak af ulæste bøger til livs. I det perspektiv er årets 12 bøger ikke en særlig stor indhug. For at være ærlig, kan man nok næsten ikke se forskel på stakken, men det er heller ikke kun det der er meningen. Jeg håber at forsættet kan være med til at sætte en refleksionsproces igang omkring mine læsevaner.  At jeg bliver mere opmærksom på at, jeg måske ikke behøves at bruge så meget tid og energi på at anskaffe eller låne nye bøger, når nu mine reoler allerede bugner af skatte, der venter at blive læst. - Og hvem ved, når jeg går igang ryger der nok et par ekstra bøger ned fra hylden.

Tælle antallet af ny bøger -  På nuværende tidspunkt har jeg ikke noget overblik over hvilket tempo min bogreol vokser med.  Jeg har dog en ide om at den har et uanmindeligt stort vokseværk.Jg synes det kunne være sjovt at vide hvor stort det vokseværk er. Samtidig tror jeg også det vil være sundt for mig at blive lidt mere opmærksom på hvor mange bogkøb jeg laver.  Og det bedste ved det her nytårsforsæt er, at det er en hel legit grund til at gå ud at købe endnu en smuk notes bog.

For bloggen:

Begynde at poste mere regelmæssigt - Jeg har ikke tidligere været en særlig ambitiøs bogblogger. Jeg har kun postet når jeg lige "følte for det", hvilket har resulteret i få og uregelmæssige opdateringer. Men på det seneste har jeg fået en masse gåpå mod og lyst til at poste mere regelmæssigt. Jeg vil forsøge at poste minimum en gang om ugen. Det lyder måske ikke vildt ambitiøs, men det lyder ihvertfald opnåelig og det er jo en vigtig ting.

Få lavet en oversigt oversigt side mine anmelder - Det tager sikkert ikke så langtid, og det er helt skørt at jeg endnu ikke har fået gjort det. Jeg ved ikke hvorfor jeg har trykket det, men det er nok fordi jeg er i tvivl om i, som læsere, overhovedet bruger sådan en oversigt.( Men hey - det ser jo bare mega tjekket  og professionel ud, så jeg bliver nød til at have det alligevel)

(Få lavet en Facebookside) - Grunden til dette forsæt er i parentes er fordi jeg er lidt i tvivl om jeg egentlig har lyst til at bloggen skal have en facebook side. På den ene side synes jeg det er super fedt at følge andre blogs på facebook, men på den anden side synes jeg også det virker en smule malplaceret. Ihvertfald når det kommer til min egen lille blog. Jeg kan ikke rigtig forklare det helt, men det er nok noget i stil med frygten for at ingen vil følge med derinde eller at nogle af mine bekendte ville falde over siden. Det er nok en smule skørt, men har det lidt blandet

2 kommentarer:

  1. Godt nytår!
    Genlæsninger var jeg bedre til før i tiden, men der synes bare ikke at være tid til det med alle de nye bøger, der finder vej til min reol i en lind strøm. Jeg har dog valgt at jeg vil genlæse 12 af de bøger, jeg har på min kinesiske læseliste og som jeg har læst før jeg begyndte at blogge, det glæder jeg mig sært nok utrolig meget til :)

    Jeg glæder mig til at se flere indlæg på din blog. Jeg kan godt lide at du læser meget alsidigt. Det er altid spændende at se hvad du nu har læst :)

    SvarSlet
  2. Mange tak. Jeg nyder skam også at følge med i din blog. Er helt vild med dine læsetemae og kinaserie. Det er et virkelig inspirerende koncept.

    SvarSlet