torsdag den 19. januar 2017

"Menneskerettigheder" af Hans-Jørgen Schanz

"Personerne bag både den amerikanske og den franske erklæring vidste selvfølgelig, at de ikke bare kunne henvise til virkeligheden eller erfaringen, dersom de skulle begrunde erklæringen. Hvis dette var tilfældet, behøvede man dybest set ikke en erklæring - man laver jo heller ikke en erklæring, hvor det f.eks højtideligt hævdes at 2 plus 2 er 4  
4/5 stjerner   Forlag: Modtryk   
Sideantal: 58   Bogen kan købes her

Bogen er en idehistorisk gennemgang af menneskerettigheder. En relativ ny ide, som man nemt kan glemme kun har godt og vel 200 år på bagen.  Selvom bogen er relativ kort, når den at komme vidt omkring. De historiske omstændigheder, sammenhængen med demokratiet og rettighedernes paradoks i moderniteten er blot nogle af de ting Hans-Jørgen Schanz når at komme ind på.

Jeg valgte at læse bogen på baggrund af hændelserne i Aleppo.  De var som et knytnæve i min hverdag, der et øjeblik slog alt i stykker. Tænk at nogens skæbne gik for lud og koldt vand, mens jeg selv sad og havde alt. Det satte i den grad tanker igang hos mig omkring et menneskes værd og dets rettigheder i den moderne globale verden.  Jeg følte jeg havde brug for at udvide min horisont, og at tankegodset bag menneskerettighederne var et godt sted at starte. Desvære var der ikke så stort et fokus på den globale del af menneskerettigheder, som jeg havde håbet. Dette hænger angiveligt sammen med at bogen beskæftiger sig begrebets råder og ældre teoretiker. Det moderne og globale perspektiv træder her i baggrunden. Det er smule ærgerligt i forhold til mit formål med bogen, men til gengæld føler jeg at jeg har fået en god bund at forstå begrebet ud fra.

"Der er stor forskel mellem den klassiske og den nye, men de er fælles om om, at der findes en menneskeuafhængig normativtiet, som bør lægges til grund for den faktiske udformning af retsforhold og vilkår i det hele taget i et samfund"

Bogen er skrevet på et højt niveau og er en smule teoritung. Så hvis man ikke er til teoretikere der nævnes i flæng, er dette ikke bogen for en. Selvom jeg personligt holder af dette, skal jeg dog også selv lige holde tungen lige i munden igennem et par af kapitlerne, for at få det hele med.

Sidst i bogen findes de forskellige menneskerettigheder: Virginia rettegederklæringen(1776) De tretten forenede staters enstemmige erklæring (1776) Den franske erklæring af menneskets og borgerens rettigheder(1786) Verdenserklæring af menneskerettighederne (1945)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar