tirsdag den 17. januar 2017

"Nortons filosofiske memoire" af Håkan Nesser

"Nej, foregøgle jer ikke noget. Jeg er ikke filosof. Jeg er hund. Men jeg ser ud som en filosof, det syntes de fleste, og jeg er ikke sikker på, at forskellen er så stor, som man gerne vil gøre den til"
3/5 stjerner  Side antal: 90  Forlag: Modtryk  
Bogen kan købes her   Anmeldereksemplar

Hvordan giver man, som kendt forfatter, en værdig afsked til ens elskede hund? Det har den svenske krimiforfatter Håkan Nesser svaret på: Man skriver selvfølgelig en hjertevarm og humor fyldt memoirer, set fra hundes perspektiv naturligvis. Her bliver vi som læsere lukket ind i hundenes finurlige verden og bliver bekendte med de erfaringer hunde gør sig om os mennesker.

"Jeg ved godt, at nettop mennesker har det lidt svært med døden, men for os firbenede er det den mest naturlige i verden. Alt har sin tid: man fødes, man lever, man dør"

Bogens omdrejningspunkt er den filosofiske hund Norton. Han er ikke filosofisk i den forstand vi normal kender med gamle mænd, der udtaler lange og indviklede sætninger. Norton er istedet den slags filosof, der lever sine stoiske og parcisfistiske ideer mere, end han taler om dem. I bogen er der løbende nogle små henvisninger til tænkere som Leibniz, Descartes og Kierkegaard.  Disse henvisninger er dog mere af syn, end substans.
Hunden Norton er dog ikke bare hunde filosof, men også en berejst herre. Han har både været forbi New York, London og Stockholm, og i bogen deler han små iagttagelser og oplevelserne fra disse steder.

Der er kredset for detaljen i bogens design. Under det smukke smudsomslag gemmer der sig en flot minimalistisk hvid forside, med lille sort tryk af Nortons silhuet. Samtidig er bogen også fyldt med mange fine illustrationer. Alt i alt er det virkelig en flot bog, der vil klæde ethvert natbord.

Som læser har jeg dog en lille smule svært ved at, se hvad Håkan Nesser ønsker at jeg skal få ud af bogen. Den er virkelig hyggelig og sød at læse, men også på grænsen til at være en smule intetsigende. Dette tror jeg måske selv Håkan Nesser er klar over, da bogen afsluttes med følgende bemærkning:

"Tak også til alle eventuelle læsere. Hvis i ikke har lært noget, så har i i det mindste ikke hittet på nogen dumheder, mens i læste"

Så hvis du vil nyde denne bog, bør ikke gå ind med forventninger omkring noget alt for filosofisk, men derimod en hyggelig oplevelse, med et par træk på smilebåndet


Ingen kommentarer:

Send en kommentar