torsdag den 16. februar 2017

Chokolade til morgenmad af Pamela Moore

4/5 stjerner
Sideantal: 273  Bogen kan købes her
Anmeldt for Lindhardt og Ringhof

Der er noget uimodståeligt og dragende over titlen "Chokolade til morgenmad". Så snart jeg hørte titlen, endnu uden at kende indholdet, vidste jeg at jeg bare måtte læse denne bogen. Titlen satte en associations-kæde igang. Med en sådan titel kunne bogen ikke andet end at indeholde rebelsk og livsnydende elementer. En forfatter som fandt på en sådan titel måtte med sikkerhed have noget at byde på, og jeg blev bestem ikke skuffet da jeg indledte læsningen.

"Jeg vil være charmerende, jeg vil leve på en charmerende måde og elske på en dejlig måde"

Bogen handler om den 15-årige Courtney, som lever et overklasseliv med fraværende forældre. Vi møder hende på den prestigefyldte East Cost kostskole, og følger hende herefter fra Hollywood til New York. Hendes liv er fyldt med glamour og dekadence, men under overfladen er der små sprækker. Moderens økonomi halter, alt imens Courtney med vaklende skridt forsøger at blive en voksen dame. På vejen er der plads til flere fejltrin; en forelskelse i en kvindelig lærer og en hed affære med en ældre mand. Bogen er præget af en ung eksistentiel længsel, som driver handlingen frem. En stor del af bogen fokuserer også på venskabet mellem Courtney og hendes bedste veninde fra kostskolen, Janet Parker, som ender med at udvikle sig dramatisk.

"Det var blevet en vane nu, en tom vane. De havde aldrig fået det tilbage, som de havde haft i begyndelsen, opdagelsen. Det var ikke rigtig godt mere; bortset fra sexen, den var altid god"

Selvom bogen foregår i en social eliter sfære, som jeg kun kan drømme om, og udskejelser jeg aldrig har været i nærheden af,  genkender jeg alligevel mine egne teenage-år i flere dele af romanen. Det er den samme usikkerhed, forvirring og famlen frem, som er universel for stort set alle teenagere.  Det er en stærk "coming-of-age" fortælling med fart på. Man forstår nemt hvorfor det er blevet lidt af en kultbog. Der er en helt særlig stemning af teenage-melankoli gennem hele bogen; noget som ikke kan beskrives, men som skal opleves.

"Hvorfor findes der ikke en lille dør, som kan lukke for ens føelser, når man ikke selv kan en lille dør af moralitet?"

Pamela Moore var blot 18-år da hun debuterede med "Chokolade til morgenmad". I denne unge alder formåede hun ikke blot at skrive en bestseller; hun skrev tilmed en bog der tog fat i tabuer som homoseksualitet, kønsroller, psykiske lidelser samt erotik i det konservative 1956. Dette er i mine øjne noget af en bedrift. En bedrift jeg gerne tager hatten af for. Desvære blev denne bestseller efter få år udsolgt fra forlaget og gik derefter langsomt i glemmebogen, indtil dén dag Pamela Moore's søn overrakte et eksemplar af bogen til forfatteren Emma Straub. Efter at have læst den ukendte bog anså Emma Straub straks, at det var en forbrydelse at denne bog nogensinde var gået ud af trykken og satte sig for at få den genudgivet. Sådan gik det til at bogen igen kom til at stå på bogbutikkernes hylder i 2013. (I 2017 tilmed på dansk)

"Jo, jeg har en masse at leve for. Jeg har mig selv, og det er det, der er mest værd at leve for. Jeg dør ikke når nogen forlader mig. Jeg forsætter"

Bonus info: Courtney Love blev af hendes mor opkaldt efter karekteren Courtney  Farrel.