lørdag den 18. februar 2017

Den rejsende bog - Brødrene Løvehjerte

"Nu vil jeg fortælle om min broder. Min broder, Jonatan Løvehjerte, Ham vil jeg fortælle om.
 Det er næsten som et eventyr, men også lidt af en spøgelseshistorie, og alligevel er det sandt alt sammen. Men det er der vist ikke andre end Jonatan og mig, der ved"

Jeg har en tilståelse: Inden jeg modtog den rejsende bog havde jeg aldrig læst noget af Astrid Lindgren. Jeg er vokset op med de svenske TV serier med Pippe, Børnene fra Bulderby og filmene Ronja Røver datter og Brødrene Løvehjerte. (Jeg kan tydelig huske den besynderlige stemmelægning der lå på dem) Men jeg har aldrig fået taget mig sammen til at læse bøgerne bag. Når alt kom til alt, så manglede måske bare en andledning. Og det fik jeg da jeg stødte på et fantastisk koncept startet af bogbloggen Boghjørnet. Konceptet går ud på at Simone bag bloggen sender en bog afsted på et års rejse. På sin vej besøger den forskellige bogbloggere og boginstagrammer. Disse personer sætter hver deres personlige præg på bogen fx i form af notater, understegninger, smiley eller farvelægning af illustrationerne. Samtidig deler de bogens rejse med hashtagget #LøveBrødreneRejser. (Du kan læse om konceptet her)

Det er en helt særlig oplevelse at læse en bog, der har været i hånden på så mange andre læseglade mennesker, der har efterladt deres spor. Læsningen bliver pludselig en meget mere social oplevelse end jeg er vant til, hvilket er en rar afveksling. Samtidig for man også lov at efterlade ens egen læsespor til den næste ivrige læser.  Udover at lave små understregninger og smiley's i bogen, lagde jeg også denne spændende artikel omkring Astrid Lindgreen og Brødrene Løvehjerte i bogen. Det er et virkelig sejt koncept, og jeg kan kun anbefale folk at deltage.

Bogen har endnu ikke fundet sin næste rejse destanation. Kunne du være intresseret, så skriv en mail til mariefeddersen@gmail.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar