lørdag den 25. februar 2017

Den umoralske af André Gide

"Kort sagt: jeg har ikke forsøgt at bevise noget,
men derimod at male godt og belyse mit maleri godt"
Tilføjet forord af forfatteren selv i ved genoptryk,
efter den forargelse bogen tidligere blev modtaget med.
5/6 stjerner    Sideantal:149  Forlag: Hasselbalch
Bogen kan desvære ikke købes på dansk længere, ved mindre man er heldig at finde 
den i et genbrugsbutik eller et antikvariat. Den kan god købes på engelsk her

Det er faktisk ved være et årstid siden at, jeg har læst denne bog. Grunden til at jeg endnu ikke har anmeldt den, er fordi bogen er skrevet i sammenhæng med "Jorden Søjler". De to bøger kan ses som en slags tvillingebøger, som fra André Gide's side er tænkt som sammenhængende.Deres handling har ingenting med hinanden at gøre, men de repræsentere to forskellige livsførelser.  Den umoralske repræsentere et mislykket firgørelsesprojekt, mens Jordens søjler repræsentere kristen selvopofrelse. Da jeg kun har læst Den umoralske, følelse derfor som om bedømmer et halvt værk. På den anden side synes jeg at værket er så stærkt, at det sagtens kunne stå selv. Jeg håber at jeg i fremtiden vil komme til at læse Jordens søjler.  

"De lever, ser ud til at leve og ikke at vide, at de gør det"

Bogens hovedperson Michel er en respekteret ærkeolog, der ikke føler andet end pligten til at arbejde og opføre sig som en anstændig herre. Han bliver uden følelsesmæssig involvering gift med den yndefulde Maceline. På deres bryllupsrejse sker der noget der vender op og ned på alt. Michel bliver alvorlig syg og som han bedres ændres hans syn på livet. Han for en ufattelig appetit på det og begynder at udvikle teorier omkring hvordan kultur og anstændighed holder menneskets sande natur i lænker. Den karakterændring minder mig på mange måder om Dorian Gray fra Oscar Wildes roman "Billedet af Dorian Gray". Bogen har også en anden karakter det leder tankerne hen på Wildes roman. Karakter Ménalque minder nemlig ligeledes om Henry Wotten. Så er du fan af Billedet af Dorian Gray vil du sikkert også synes godt om Den umoralske.  Fordærvet i De umoralske når dog ikke samme højder som Billedet af Dorian Gray, men er mere indirekte. Denne indirekthed gør sig også gældende når det kommer til Michel sande seksualitet. Der lægges løbende små spor der indikere til at han angiveligt er homoseksuel, hvilket kan være svaret på hans livskriser.  

 "At gøre sig fri er ikke svært, det vanskelige er at kunne være fri"

Billedet af Dorian Gray er dog ikke det eneste andet værk mine tanker ledes hen på, da jeg læse Den umoralske. Også Kierkgaards "Gentagelsen" dukker op. Michel oplever nemlig endnu en livskrise, og forsøger derfor at gentage bryllupsrejsen, dog i omvendt rækkefølge. Håbet er at opleve en genfødsel endnu engang. Men hos Kierkegaard, bliver dette ikke en fuldkommen gentagelse. 

På trods af bogens få sider, indeholder bogen meget mere end hvad jeg kan nå at komme ind på i denne anmeldelse, uden at gøre den alt for langt. Bogens komposition er yderst interessant. Det er en bog man ikke er færdig med når man har læst sidste side.

"Af livets tusinde af former kan kan enhver af os kun lære én at kende. "

André Gide er en spændende forfatter. Hele hans forfatterskab har været på vertikalets forbudte liste og han har sågar vundet nobelprisen i 1947. Alligevel er han på mange måder en glemt klassisk fransk forfatter i Danmark. Det er langtid siden hans værker er blevet oversat og har været i trykken herhjemme. Det er en smule ærgerligt. Ud fra mit kendskab til denne en roman jeg har læst af ham, er sikker på at han har masser at byde på.  Så der er ikke andet for, end at tage ud i diverse antikvariater og kigge efter andre bøger af ham. 

"Ruinerne, der var blevet tilbage på de stedet, hvor antikken havde fejret sine fester, fik mig til at fortvivle over, at disse fester var noget for altid dødt; og jeg følte rædsel for døden."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar