søndag den 12. februar 2017

Mesterværket - Bag om Hawkings univers

4/5 stjerner   Sideantal:201 Forlag: Klim
Bogen kan købes her   Anmeldereksemplar

Mesterværket, er bogen til alle dem som undrer sig over hvordan universet er skruet sammen, elsker at beskæftige sig med komplicerede teorier, samt at udfordre deres virkeligheds-opfattelse. Bogen forsøger at besvare universet store spørgsmål ud fra den nyeste viden. De konklusioner som præsenteres, har vendt op og ned på hvad jeg troede var muligt.  

"Dette er det ultimative spørgsmål om Livet, Universet, og Alt Det Der. Vi vil forsøge at besvare det i denne bog, men i modsætning til The Hitchhiker's Guide to the Galaxy vil vores svar ikke være 42."

Hawkings og Mlodinow tager fat i nogle komplicerede og nyere emner inden for moderne fysik. Personligt har jeg ikke tidligere beskæftiget mig med emner som kvanteteori, krumme-rum, kvarker, m-teori osv.  Derfor var bogen både udfordrende at læse, men samtidig også fuld af ny og spændende viden, ihvertfald for mit vedkommende. Hawkings og Mlodinow formår at skrive letforståeligt og komme med gode paralleller, som gør de "svært forstående" begreber nemmere at relatere til. På trods af dette vil jeg dog indrømme at jeg langtfra forstod alt i bogen. Alligevel føler jeg at jeg fik enormt meget ud af de dele jeg forstod og som bogen selv nævner, så har den kendte fysiker Freynmann engang sagt følgende: "Jeg tror, at jeg med sikkerhed kan fastslå, at ingen forstår kvantemekanik" (Et meget sjovt citat, set i lyset af at det svært at sige noget med sikkerhed om kvantefysik).

"Vi eksisterer alle kun for en kort stund og kan i den tid blot udforske en lille del af universet"

Bogens hovedfokus ligger på M-teori, hvilket er en kontroversiel teori, da den ikke kan falsificeres, hvilket normalt er et kriterium for hvad der anses for god videnskab. M-teori er heller ikke en enkelt teori, men nærmere en familie af teorier, som anvendes i forskellige situationer og universer (Så vidst jeg forstår). Teorien åbner op for den mulighed at der eksisterer forskellige universer, men hver deres naturlove.
I bogen kommer også med løbende små sjove indspark. Et eksempel på dette, er bemærkningen om at den kosmiske baggrundstråling desvære kun kan varme vores pop-corn op til minus 270 grader. Så vi er heldige at vi har en mikrobølgeovn til at tage sig af dette.

"Vi ser ud til at  være ved et kritisk punkt i videnskabens historie,hvor vi må ændre vores opfattelse af, hvad vores mål er, og hvad der karakteriserer en acceptabel fysisk teori."

Tidligere troede man, at man, med kendskab til de rette teorier og med nok beregnings-kraft ville kunne lære at forstå og gennemskue universet, men så kom kvarker, strenge, kvanteusikkerhed, krummede rum og ekstra dimensioner ind i billedet og pludselig blev det en helt anden sag. Drømmen om en enkelt formel der kan forklare hele universet er ikke længere inde for samme rækkevidde. Dette formår bogen give læseren en god forståelse af.

Alt i alt, har bogen været en kæmpe øjenåbner for mig til fysikkens verden, og de problemstillinger top forskere arbejder med. Det er en dybt fascinerende verden, men samtidig også enormt kompliceret. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar