onsdag den 8. februar 2017

To nye vaner i 2017

Nu er årets første måned overstået og vi har så småt taget hul på den næste. De fleste nytårsforsætter er så småt ved at gå i sig selv, mens andre har holdt ved. Jeg vil her dele to af dem jeg har formået at holde fast på - indtil videre i hvert fald.

Det første handler om Dantes berygtede Guddommelige Komedie. Jeg har længe ønsket at stifte nærmere bekendtskab med dette værk, men samtidig det også virket en smule skræmmende at give sig i kast med. Bogen består af mellem 14.000 og 15.000 vers + et omfattende noteapparat på 100 sider. Det er en helt anden måde end jeg er vant til at læse på, og kræver en meget større koncentration. Derfor valgte jeg som nytårsforsæt at jeg hverdag ville læse min. et kapitel i bogen om dagen. (Den består af i alt 100 kapitler + introsang). Formålet med dette koncept er at gøre projektet mere overskueligt. Jeg ved at hvis jeg følger planen vil jeg være færdig efter 101 dage minimum, samtidig med jeg ikke føler en stor belastning ved at pløje mig igennem den. Efter at have været i gang i en måneds tid kan jeg sige at det virker. Der har været et par dage hvor jeg har sprunget over, men så har jeg bare læst lidt ekstra dagen efter. Jeg synes i hvert fald det er et super smart koncept, der nu har bragt mig igennem helvedet. Jeg er nu påbegyndt på Purgatoriet. 


Det andet projekt minder lidt om det første, men er dog af et lidt mindre kalibre. Jeg har investeret mig i citat kalender med forskellige stoiske filosoffer. Kalenderen indeholder bl.a. citater af Zenon, Seneca, Augustin og Epictetus. Hver af disse citater er suppleret med et tekststykke der uddyber citatet og forklare hvordan man kan anvende det i sin dagligdag. Efter at have fulgt den en måneds tid er jeg blevet rigtig glad for den. Jeg fx lært betydningen af at skelne mellem hvad der er inde for min kontrol og hvad der ikke er, hvilket har resulteret i en del færre bekymringer. Synes du at kalenderen lyder spændende kan få en prøve på en uge her. Via. linket kan du også finde en række artikler om stoicismen. 

Har du selv fået etableret nogle vaner i det nye år som du er glad for?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar