lørdag den 11. marts 2017

Holly af Truman Capote

"Jeg er i New York fordi jeg aldrig har været i New York før."
3/6 stjerner
Bogen kan købes her
Sideantal: 185   Forlag: Gyldendal 

Jeg husker tydeligt at min fascination af denne historie startede med en fascination af Audrey Hepburn og det er nærmest umuligt for mig at læse bogen uden hende i tankerne. Alligevel adskiller Truman Capote oprindelige roman sig en del fra filmatiseringen fra 1961. Slutningen er mere dyster og trist i romanen, men måske også mere realistisk. Nogle af karaktererne har fået en andre facetter i filmen, mens rammen for fortællingen i bogen er helt anderledes.  Det var spændende at stifte bekendtskab med den "rigtige" historie bag filmen og få nogle andre perspektiver på historien. 

"Det kan jeg ikke. Jeg vil aldrig kunne vænne mig til noget som helst. Dem der gør det, kunne ligeså godt være døde"

I bogen er Holly er en interessant karakter. Hun er en stærk, selvstændig og atypisk amerikansk kvinde for sin tid. Men desværre virker hun fjern og vi når som læse aldrig at komme tæt nok på, til rigtig at komme under huden på hende. Dette er muligvis et bevidst valg fra Capote side, da hendes personlighed er flyvsk og spontan. Hun er bange for at binde sig og lade folk komme for tæt på. 

"Men man kan ikke skænke sit hjerte til vilde ting: Jo mere man gør det, jo stærkere bliver de. Indtil de er stærke nok til at løbe ud i skoven. Eller flyver op i et træ. Og så et højere træ. Og så himlen"

Selvom det var Hollys skyld jeg læste bogen, viste det sig faktisk at det slet ikke var det der fangede mig mest i bogen. Bogen indeholder nemlig også tre noveller: Blomsterhus, En diamantguitar og Et juleminde. Sidstnævnte var virkelig rørende og jeg sad med en klump i halsen da sidste side var vendt. Novellen handler om en mindre intelligent dame og en 6-årig drengs venskab. Den er virkelig smuk, men samtidig også barsk. Novellen er faktisk værd at købe hele bogen for, hvis du spørger mig. Hvis jeg skulle give den stjerner for sig selv ville den få seks skinnende af slagsen.


Truman Capote viser klart sit skrivetalent frem i både romanen og de tre noveller. Et talent som imponerede selv Karen Blixen, som skrev forordet dengang bogen blev oversat til dansk.  Forordet er også med i denne udgave. På trods af denne velskrevenhed blev jeg aldrig rigtig fanget af historien og dens karakterer.

1 kommentar:

  1. Den lyder ret spændende, selvom den ikke helt formåede at fange dig alligevel. Det er altid trist, når bøger skuffer på den måde. Virkelig fin anmeldelse :-) Tak for den.

    SvarSlet