tirsdag den 14. marts 2017

Transfervindue af Marie Gerhardt

""Du må være træt" sagde min faste sygeplejeske. 
"Jamen det løser jeg ved at lade være med at stå op," sagde jeg."
5/6 stjerner
Bogen kan købes her
Forlag: Politiken    Sideantal: 90

Transfervindue er en lille bog. Siderne er få, men lad dig ikke narre af dette. Bogen har en kraft, som rammer en med hundredefirs i timen. Det er en bog der er hård at læse, men også vigtig at læse. Den fortæller hudløst ærligt hvordan det føles at være uhelbredeligsyg, og hvordan omverden reagere på dette. 

"(...) At han skulle skynde sig, du havde ikke tid, og jeg hadede når du sagde, at du ikke havde tid."

Bogen udspiller sig i et utopisk univers hvor Nordsjælland er forvandlet til et kæmpe luksuriøst hospice. Her drikker man sunde juice, får cannabisolie og besøger reality-butikken, hvor man kan genopleve sine minder. Her udspionere fortælleren og hendes ven Mikkel de raske på den anden side af muren. De ser på dem med andre øjne end raske folk ville gøre.  Udenfor muren befinder sig også fortællerens kæreste, deres lille søn og hendes omgangskreds. 

"Det er nemmere, hvis i ikke kommer.  Det er nemmere, hvis han vender sig til at, jeg ikke er der. Det er nemmere hvis jeg tænker, at det er okay, at du en dag vil elske en anden"

Konstellationen med dette univers, hvor muren adskiller de raske fra de syge, viser virkelig den afstand der langsomt opstår og vokser sig større mellem den syge og de raske. Bogen formår også at skildre den håbløshed sygdommen føre med sig. De endeløse forsøg på alternative behandlinger, folk fejlslagende omsorg og hvordan relationerne ændre sig, mens drømmen om et mirakel langsomt forsvinder.  

"Det smukke i at du aldrig finder en der kan erstatte mig, det smukke i, at du gør."


Bogen består af 90 små prosatekster, der varierer længde. Som overstående fylder nogle blot få linjer, mens andre optager en hel side. Disse tekststykker minder nærmest om små dagbogsnotater, nogle af dem med poetiske facetter. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar