fredag den 21. april 2017

Brev til en nybagt forældre af Chimamanda Ngozi Adichie


Undertitel: Et feministisk manifest i femten punkter
5/6 Stjerner  Bogen kan købes her
Sideantal: 94    Forlag: Gyldendal

Chimamanda Ngozi Adichie fik i den grad skabt opmærksomhed omkring feminisme med hendes TED talk We should all be feminist, der er blevet set på youtube næsten 4 millioner gange. Talen er tilmed udkommet i bogform, hvor den har opnået bestseller status i flere lande. Talen satte fokus på hvorfor feminisme stadig er relevant i dag  og nogle af de fordomme der har bidt sig fast i ordet.

"At some point I was a happy African feminist who does not hate men and who like lip gloss and who wears heels for herself but not men"

Talen var fuld af humor, samtidig med at den formåede at levere et seriøst budskab. Derfor var jeg henrykt da jeg hørte om hendes nye essay "Brev til en nybagt forældre" og jeg blev bestemt ikke skuffet. Essayet startede ud som et brev til hendes veninde Ljeawele, der spurgte om råd til hvordan hun skulle opdrage hendes datter feministisk. Brevet endte med at indholde 15 forskellige punkter.

"Vær et helt menneske (...) du skal ikke definere dig selv udelukkende som mor"
(Sådan lyder det første punkt.)

De 15 punkter formår Chimamanda at formidle på en letforståelig og humoristisk måde, hvilket er en dejlig afveksling til den overflod af kringlede akademiske tekster der findes om feminismen. Samtidig mister ingen af punkterne deres saglig.  På den måde minder essayet på mange måder om "We should alle be feminist". De to essays adskiller sig dog ved at Brev til nybagt forældre er langt mere pragmatisk. 

"Forestil dig, hvis vi ikke havde tilbragt så mange lørdage af vores barndom og pubertet med at få ordnet hår. Hvad kunne vi have lært istedet (...) Hvad lavede drengene om lørdagen?"

 Selvom vi rent juridisk har opnået ligestilling er der på mange måder stadig forskel på hvordan vi opfatter og taler til drenge og piger, samt hvad vi forventer af dem. Denne forskel kan kommes til livs gennem opdragelse og det er netop derfor Chimamandas essay er så enormt vigtig

"For mig er feminisme altid kontekstuel
(En af hovedpointerne i essayet iflg. mig)

Jeg er dybt taknemmelig over at Chimamanda Ngozi Adichie valgte at offentliggøre dette brev og dele hendes fantastiske og kraftfulde tanker med os alle.  Og sidst, men ikke mindst, lad dig ikke narre af titlen. Essayet er ikke kun til nybagte forældre, den er til alle!!


1 kommentar:

  1. Hun er altså fantastisk og jeg elskede Brev til en nybagt forælder. Jeg har ikke læst andet af hende, men de to essays har jeg læst flere gange.
    Jeg er så glad for at du, ligesom jeg, nød disse feministiske essays! Nu skal resten af verden bare få dem læst også :)

    SvarSlet