fredag den 14. april 2017

Litterære links #8 - Hvad jeg lytter til, når jeg ikke høre lydbøger...


Det er ikke nogen hemmelighed at jeg er stor fan af lydbøger. Jeg elsker at sætte dem på når jeg tager opvasken, ryder op eller som en lille godnathistorie lige inden jeg skal sove. Det er dog ikke altid kun lydbøger der fylder disse stunder ud. Jeg er nemlig også ret begejstret for podcast konceptet og har efterhånden fundet frem til nogle ret spændende podcast om litteratur. Jeg tænkte at jeg derfor ville dele lidt ud af dem, måske kender i dem allerede eller måske har i aldrig tænkt over konceptet. Hvem ved, jeg vil i hvert fald gerne dele dem med jer.

Jeg har længe været fast lytter af Skønlitteratur på P1, hvor jeg troligt lytter til Klaus Rotstein og Nanna Mogensen vise ord om litteratur. Her bliver jeg gang på gang inspireret til at tage fat i nye bøger og gøre min TBR-liste endnu længere. På det seneste har jeg været særlig glad for udsendelsen omkring Maria Gerhardt bog Transfervindue, som var med til at tilføje nye facetter til min forståelse af bogen og udsendelsen om Geri Gulliksen Historie om et ægteskab, som jeg virkelig er blevet interesseret i at læse.

En mere ny opdagelse fra min side er Politikens Bogfolk som også har et podcast program. De har bl.a. kørt en serie med et program om hver af de nominere til politikens bogpris. Det super spændende at følge med i og man fik bl.a. en indsigt i hvordan værkerne er blevet til Særligt Olga Ravns proces med den Hvide rose fangede min interesse.  Deres podcast i uge 48 om forfatteren bag "Krigen har ikke et kvindeligt ansigt ", Svetlana Aleksijevitj, som også var enormt inspirerende.

Den sidste podcast program jeg vil dele med jer er Pharaos Cigarer. Her læser Karsten Pharao passager op af forskellige klassikere, både danske og udenlandske. Ind imellem disse oplæsning bliver tændt op for cigaren og fortalt om fortællingernes faktuelle forhold, så den bliver sat i både en litterær og historisk kontekst . Jeg er selv ret begejstret for konceptet, da Karsten Pharao bl.a. tager fat i ret omfattende værker som fx Dekameron, Don Quixoto. og Tusinde og en nat. Værker der godt kan virke en smule skræmmende og uoverkommelige at give sig i kast med, men som man hurtigt får en føling af i podcastene. Jeg særlig begejstret for programmerne om den store kinesiske roman Jeng Peng Mai, som jeg ikke kendte før Pharao introducerede mig til den.

Kender du nogle gode podcast programmer du har lyst til at anbefale? Eller følger du med i nogle af overstående? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar