søndag den 23. april 2017

TBR-Tag


Jeg blev for nogle uger siden taget i TBR-tagget af Amanda fra Frk. Litteratur. Tagget er oprindeligt lavet af Rachel fra A Perfection Called Books og Dana fra DanaSquare, men Amanda har oversat det til dansk og tilføjet et nyt spørgsmål. Et super sejt koncept hvis du spørger mig. Jeg har valgt tagge Pernille fra Bare et kapitel mereRegitze fra Bookish Love Affair og alle der har lyst til at svare på spørgsmålene.
(*TBR står for To Be Read, og er en liste over de bøger man gerne vil læse.)

Hvordan holder du styr på din TBR?
Jeg er typen der deler min TBR-liste op i to kategorier.  Den første kategori indeholder alle de bøger jeg godt kunne tænke mig at læse engang, men som jeg ikke nødvendigvis behøves læse nu og her. Denne TBR-liste er i konstant vækst og kan til tider virke uendelig lang. Derfor har jeg også opgivet at holde helt styr på den. Nogle af bøgerne er kommet ind på min Goodreads toread liste, mens andre er blevet købt i fysisk form, så jeg ikke helt glemmer deres eksistens. Den anden kategori indeholder de bøger jeg bare ikke kan vendte med at læse og som det kribler i fingrene for at gå i gang med. Det kan være bøger der i flere måneder har befundet sig i den anden kategori, men af forskellige årsager lige pludselig er blevet interessante eller helt nyopdagede bøger. Denne kategori indeholder aldrig mere en 3-6 stykker ad gangen og dem kan jeg derfor altid nævne på stående fod.

Består den TBR primært af fysiske eller digitale bøger?
For mit vedkommende er det svært at skelne mellem fysiske og digitale bøger når det kommer til min TBR-liste, da bøgerne er kommet på listen primært pga. deres indhold og ikke formen. Jeg må dog indrømme at jeg ofte anvender lydbøger som en slags "test" af bøger, hvor jeg kan få en fonnæmmelse af om bogen er noget jeg fysisk ønsker at investere tid og penge i.  

Hvilken bog har været på den TBR i længst tid?
Det må nok være Dantes Guddommelige Komedie. Da jeg var omkring de 16 år havde jeg hørt rygter om at bogen skulle være noget af det ypperste i litteraturens verden, så jeg gik straks på jagt efter den i diverse genbrugsbutikker. Da jeg fik anskaffet mig et eksemplar var jeg dog en smule i vildrede. Bogen var nemlig slet ikke som jeg havde forestillet mig, den var skrevet på vers og alt, alt, for lang. Men med tiden har jeg dog slået mig til tåls med dette og fik, for at det ikke skal være løgn, færdiglæst bogen for en månedstid siden.

Hvilken bog er den nyeste tilføjelse på den TBR?
Tracks af Robyn Davidson, som handler hendes solo rejse tværs igennem Australiens ørken med tre dromedarer og en hund. Bogen lyder så sej og inspirerende at jeg slet ikke kan vente med at komme i gang. Slet ikke efter jeg for nylig så filmatiseringen af selv samme bog (HER)

Har du en bog på din TBR som er der udelukkende pga. omslaget?
Nej. Livet er simpelthen for kort til at læse bøger man ikke er oprigtigt interesseret i.

Har du en bog på din TBR som du nok aldrig for læst?
Jeg har alt for mange! Jeg troede faktisk engang at Dantes Guddomelige Komedie ville blive en af dem.  Men to bøger jeg helt sikkert aldrig for læst til enden på min TBR er nok Biblen og Koranen.

Hvilken kommende udgivelse på den TBR ser du frem til at læse?
Gyldendal er i gang med at oversætte Han Kangs bog Vegetaren, som jeg ikke kan vente med at læse. Bogen handler om Yeong-Hye, der vælger at blive vegetar. Langsomt eskalere hendes beslutning og hun ender med at drømme om at blive et træ. Bogen bliver Han Kangs første roman på dansk, og det var da også denne roman han vandt Man Booker Prisen for i 2016. Derudover glæder jeg mig også til The Profundis af Oscar Wilde som KLIM udgiver i år.

Hvilken bog på den TBR har alle, bortset fra dig læst?
Det må uden tvivl være hele Harry Potter serien. Nogle gange følelse det lidt som om det er en eller anden form for obligatorisk læsning jeg af en eller anden mystisk grund har overset.

Hvilken bog på den TBR anbefaler alle til dig?
Cloud Atlas! Jeg har flere venner der har bogen som yndlingsbog, så jeg vil virkelig gerne have den læst så jeg kan dele læseoplevelsen med dem. Desværre har bogen endnu ikke helt fanget mig, selvom jeg både har forsøgt at læse og høre bogen som lydbog. Men hey, jeg har set filmen. Giver det point nogle steder?

Hvilken bog er du mest frem til at læse på din TBR?
Det må være Dostojevskijs forbrydelse og straf. Jeg gik i gang med bogen i slutningen af sommerferien sidste år, men nåede ikke færdig inden jeg startede op med skole igen. Bogen er vanvittig god og psykologisk. Den fik det til at løbe koldt ned af ryggen flere gange mens jeg læste og det er virkelig ikke mange bøger der fremkalder en fysisk reaktion hos mig. Samtidig er det dog også en utrolig lang og hård bog at komme igennem, måske netop fordi den går sådan under huden på mig at den bliver helt udmattende at læse.

Hvor mange bøger er der på den TBR-hylde på Goodreads?
Kun 136 bøger, den er vist ikke helt opdateret.

Hvor mange bøger der på din fysiske og/eller digitale reol?
Jeg må heller gå til bekendelse og sige at jeg ikke har det helt store overblik, men jeg har forsøgt at skabe et overblik.Jeg har ca. 90 bøger på min ereol-huskeliste, ca. 370 fysiske bøger i min lejlighed og ca. 710 bøger på mit barndomsværelse. Så der er nok at gå i gang med. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar