fredag den 23. juni 2017

Vegetaren af Han Kang

Forlag: Gyldendal    Sideantal: 196
5/6 stjerner 

"Før min kone blev vegetar, havde jeg altid tænkt på hende som værende fuldkommende upåfaldende i enhver henseende" Sådan starter Han Kangs roman Vegetaren. En roman som har høstet stor international anerkendelse og opmærksomhed. Den vandt tilmed Man Booker International Prize prisen i 2016.  Romanen er dog skrevet ud fra en meget specifik koreansk kontekst, der kan virke fjern og uforståelig for os læsere i vesten. I en koreansk kontekst ses den første sætning oftest som en kompliment. I Sydkorea ses der skævt til folk der træde uden for normen og gøre sig særlig bemærket.  Det er også derfor det skaber stor røre i Young-hye familie at hun vælger at blive vegetar.

  Denne kultur forskel er vigtig at gøre sig bemærket, hvis man ønsker at forstå Som romanen skrider frem bliver Young-hye forhold til omverden mere og mere bizar og hun ønsker til sidst at blive til et træ. Dette sker naturligvis med store protester fra hendes omverden. 


Rent tematisk tager romanen fat i et hav af temaer. Heriblandt psykisk sygdom, kønsroller, seksuel udnyttelse, dysfunktionelle familiemønstre og samfundsnormers undertrykkende karakter.  Selve romanen er opdelt i tre sektioner, der alle beskæftiger sig med hovedkarakteren Young-hye fra forskellige perspektiver. Disse perspektiver er tidsmæssig ikke overlappende, og lægger med et par års mellemrum. 

Første sektion ses fra hendes mands side. Han er det ideale billede på den typiske koreanske mand der har fulgt den gyldne middelvej. Gennem hans øjne ses Young-hye i kraft af hendes funktion hjemmegående, datter og søster.  Meget påfaldende nævne han hende ikke ved navn, men blot hendes betegnelse som hustru. 

Anden sektion ses fra Young-hye's svogers perspektiv. Han væmmes ved Young-hye mands syn på hende som objekt og funktion, hvilket fremgår i følgende:
"Det som foruroligede ham, var at hans svoger åbenbart syntes det var helt naturligt at kassere sin kone som om hun var et ur der var gået itu, eller en ødelagt køkkenmaskine"
Påfaldende nok ser han dog selv Young-hye som et objekt, både i form af hendes rolle som muse, men også som et seksuelt objekt.  Hans manglende syn på hende som et helt menneske giver også os som læsere en manglende forståelse for hende. 

Tredje sektion fortælles fra Young-hye's storesøsters perspektiv. Denne del af bogen betog mig mest, da den virkelig fik de psykologiske aspekter i spil.  Young-hye bliver for søsteren et spejl for hende selv. Søsteren har altid været enormt ansvarsfuld og levet op til forventningerne omkring hende. 
 "Hun var ikke længere i stand til at håndtere alt det som hendes søster mindede hende om. Hun havde ikke kunne tilgive hende at havde krydset den grænse som hun aldrig ville kunne få sig selv til at overskride, kunne ikke tilgive Yeong-hye den storslåede uansvarlighed som havde gjort hende i stand til at ryste de sociale begrænsninger af sig og lade  sin søster stå alene tilbage, stadig fanget.  Og inden Yeoun-hye havde brudt de tremmer, havde hun ikke engang vist at de fandtes


De tre sektioner kan med fordel læses af tre omgange, og var oprindeligt også udgivet hver for sig. Ingen af de tre perspektiver formår at løfte sløret for Yeong-hye, som forbliver et mysterium, hvilket er et af romanens store forcer. Der også viser hvor blinde vi er for hinanden.
Romanen er skrevet i et letlæsligt sporg, men formår at være smukt og fange stemninger der spænder fra det drømmeagtige til det mere mareridtsagtige.  
Det skal dog nævnes at romanen indeholder meget voldsomme scener, både i forhold til tvang, voldtægt og bedrag.  Romanen er meget anderledes end hvad jeg tidligere har læst og jeg kunne forestille mig den langtfra er alles kop te. Jeg vil i hvert fald anbefale at gå til den med et åbent og reflekterende sind. Den er fyldt med lag og indeholder så uendeligt meget på sine få sider. Jeg har læst murstensromaner jeg havde mindre at tale om end denne.

Han Kang har selv udtalt følgende ”Jeg skrev denne bog, fordi den handler om det, som altid har optaget mig, som det at være menneske og menneskelig”, hvilket er en meget god beskrivelse af romanens agenda. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar