mandag den 31. juli 2017

Antikkens etiske tradition af Troels Engberg Pedersen

“Idélære er ikke en “rent despriptiv” facitliste, som gud og hvermand kunne slå op i og føre ud i livet.
Forlag: Gyldendal    Sideantal: 264    Undertitel: fra sokrates til Marcus Aurelius    4/6 stjerner

Det er vist ingen hemmelighed at interessen for antikkens tanker er steget efter at Svend Brinkmann har udgivet de to bestsellere "Stå fast" og "Ståsteder". Derfor har Gyldendal valgt at genudgive Troels Engberg Pedersen bog "Antikkens etiske tradition" fra 1996. Genudgivelsen kommer med et nyt kapitel der perspektivere antikkens etiske tradition op til i dag. 

Lykken er altså det bedste, det mest moralsk gode og det mest nydelsesfuld, og de tre ting kan ikke adskilles” (Aristotles)

Bogen bygger en tese om at det giver mening at tale om en samlet etisk tradition i antikken, på trods af indbyrdes variationer og forskelle i perioden. Kompositionsmæssigt er bogen tematisk opdelt i et kapitel om lykken, goderne, dyd, retfærdighed og venskab. Herefter følger et kapitel om Marcus Aurelius og perspektiveringen, der begge har til formål at vise antikkens etik strækker sig langt frem og ikke kun tilhøre det gloriøse 4 årh. f.kr. Men at der bl.a. har været en lang hellisme sommer og en overtagelse af antikken etik i kristendommen (dog godt nok en ensidig overtagelse.)

Dyderne kan ikke adskilles. Har man én, har man alle

For mit vedkommende var bogen et gensyn med velkendte begreber som fx  téchne, prónésis, hexis, men i en endnu højere grad en introduktion til nye begreber, heriblandt moralpsykologi, sondringen mellem formel og substantielle mål, okeiosis-argumentet og mange flere. Bogen er spækket med citater fra Sokrates, Aristotles, Platon, Cicero, Epikur og Diogenes. Troels Engberg Pedersen er god til at dele dem op i enkle dele og udlægge dem for sine læsere. Der er en del kassetænkning og ordnørderi over antikken, hvilket også afspejler bogens formidling, hvilket gør at bogen til tider kan virke en lille smule kedelig, men det er bare med at holde i - for Troels Engberg Pedersen har styr på sit emne og levere en høj akademisk standart. Bogen er en perfekt introduktion hvis man ønsker at give sig i kast med antikkens egne tekster.


Intet menneskeligt er mig fremmed” (Terents)

Jeg vil dog slå fast at bogen langtfra er for alle og har så bredt et publikum som fx Brinkmann. Det kræver sit at gå i gang med Antikkens Etik og nyde den. Man skal være af en vist nørdet støbning og allerede have en interesse for perioden og etik, ellers går man ret hurtig død.

Hvis man ikke direkte nyder, dvs. glæder sig over, at gøre moralske rigtige handlinger, er man slet ikke god” (udlægning af Aristotles.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar