fredag den 11. august 2017

Kunsten at rejse af Alain De Botton


Rejser former vores nysgerrighed, så den passer til en overfladisk geografisk logik, lige så overfladisk som hvis bøgerne til et universitetskursus blev valgt efter deres størrelse og ikke de emner, de omhandler”
Forlag: Tiderne Skifter   Sideantal: 262      5/6 Stjerner 

Sommerferien er så småt ved at gå på hel. Størstedelen af os har brugt den på at drage ud i den store verden - og hvis ikke, så har vi i hvert fald haft mulighed for at følge med på andres rejser på diverse sociale medier. Men hvad er det egentlig der driver os til at rejse ud i verden? Og hvad er det helt præcist vi får ud at det? Det er nogle af de spørgsmål der behandles i Alain de Bottons bog "kunsten af rejse" 

En fare ved at rejse er, at vi ser ting på det forkerte tidspunkt, før vi har haft mulighed for at opbygge den nødvendige modtagelighed, og på et tidspunkt, hvor nye oplysninger derfor er nytteløse og flygtige som perler fra en halskæde uden en kæde til at forbinde dem

Selve bogen er bygget om omkring fem hovedtemaer med hver deres kapitler(Afrejse, motiver, landskab, kunst og tilbagekomst). Hvert kapitel stater med et skema over kapitlets guider og de geografiske steder der optræder. Guiderne består af en række intellektuelle personligheder, både inden for kunstens, filosofiens og litteraturens verden, og tæller J.k. Huysmans, Charles Baudelaire, Edward Hopper, Gustav Flaubert, Alexander von Humboldt, William Wordsworth, Edmund Burke, Job, Vincet Van Gogh,  John Ruskin, Xavier de Maistre. Ud over disse personligheder optræder der også en del andre intellektuelle hoveder.  På trods af inddragelse af så mange personer holdes der alligevel en rød tråd igennem kapitlerne, da Alain De Botton tager udgangspunkt i sine egne erfaringer og oplevelser, samt forsøg med at tage de "vises" ord til sig. 

Hvilket blændværk ligger der ikke i et maleri, vi beundre fordi det ligner, men den virkelig genstand lader os ligegyldige” (Pensées)

Personligt oplevede jeg at storset hvert kapitel efterlod mig med en ny indsigt eller noget nyt at reflektere over.  Det eneste der skuffede mig var at der ikke blev nævnt noget med selvfremstilling og selvbranding i forhold til rejser. Men set i bagspejlet giver det god mening, da bogen oprindelig blev udgivet på engelsk i 2002 - altså før facebook og instagram så dagens lys. 

Det virker som en fordel at rejse alene. Vores reaktioner på omverden bliver afgørende formet af dem, vi er sammen med, vi styre vores nysgerrighed, så den passer til andres forventninger

En af de vigtigste pointer jeg tog med mig fra bogen var ”At den glæde, vi får på rejser, måske afhænger mere af den mentalitet, vi rejser med, end det sted, vi rejser til”. Med andre ord har det at være en god rejsende mindre at gøre med hvor langt væk man tager, men mere at gøre med hvordan man observere verden omkring en. (Sidste nævnte gives der i bogen en række gode fif til.) Derudover lærte bogen mig om kunstens præg på rejseoplevelser, vores forventninger og forestillinger indflydelse og hvordan rejsebeskrivelser måske kan påvirke vores oplevelser lidt for meget, samt meget mere.  Vil bestemt anbefale bogen til alle der ønsker at få en større forståelse for fænomenet "at rejse". Bogen er fuld af indsigt der bliver leveret på en velformuleret og vedkommende måde. Selv vil jeg snarest give mig i kast med hans to lignende udgivelser "Lykkens arkitektur" og "Status angst"



Ingen kommentarer:

Send en kommentar